اجزای قالب تزریق پلاستیک

اجزای قالب تزریق پلاستیک

آشنایی با اجزای قالب تزریق پلاستیک می تواند بسیار جذاب باشد چرا که این فرایند را می توان رایج ترین روش برای ساخت قطعات پلاستیکی دانست. از این رو گروه دقیق سازان پیشرو یه عنوان یکی قالب سازی تزریق پلاستیک در تهران این موضوع را در نظر گرفته و آن‌ را برای شما می شکافد. برای اطلاعات لازم درباره فروش قطعات قالب تزریق پلاستیک می توانید با کارشناسان سایت ما در تماس باشید.

برای دریافت صفر تا صد خدمات قالب سازی  کلیک کنید….!

درباره قالب تزریق پلاستیک بدانیم

گفته شد که روش تزریق پلاستیک بسیار رایج است و بسیاری از قطعات پلاستیکی به این شیوه و تحت همین فرایند تولید خواهند شد. در واقع باید گفت که به وجود آمدن قالب های تزریق پلاستیک باعث شد که قطعات پلاستیکی در انواع مختلف و بنا به نیاز بشر تولید شود. همچنین قابل ذکر است که کیفیت این قطعات بسیار بالا بوده و مدت زمان کمی برای تولید آن ها نیاز است. از آن جایی که ضخامت این محصولات کم می باشد، می توان از آن ها در تولید لوازم خانگی و قطعات مورد نیاز در اتوموبیل ها استفاده نمود.

اجزای قالب تزریق پلاستیک

دستگاه های تزریق پلاستیک از اجزای متعددی درست شده اند. فرایند کار این اجزا به این صورت است که مواد مذاب به داخل محفظه هدایت می شوند. این محفظه ها از قبل طراحی شده اند و از این طریق قطعه مورد نظر تولید خواهد شد. این اجزای داخلی به مرور زمان و طب دما و فشار زیاد و همچنین سایش دچار استهلاک می شوند.

به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق قالب ها را از جنس فولاد، آلومینیوم یا دیگر آلیاژها می سازند‌. این سه جنس همگی مقاوم هستند اما فولاد سخت شده مقاومت بسیار بیشتری دارد و همچنین قیمت آن مناسب تر می باشد. در ادامه درباره اجزای قالب تزریق پلاستیک توضیح خواهیم داد.

خلاصه ای از فرایند تزریق پلاستیک

به طور خلاصه می توان گفت که فرایند تزریق پلاستیک به این صورت است که ابتدا رزین ذوب شده و به سیستم تزریق خواهد شد. سپس در مرحله قالب گیری قرار می گیرد و شکل مورد نظر را به خود می گیرد. پس از آن و در مرحله نهایی قالب از دستگاه خارج می شود. تمام این فرایند نهایت بین دو ثانیه تا دو دقیقه بر اساس نوع قطعه طول می کشد.

قالب سازی پیشرفته چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نکته مهم این است که قااب تزریق پلاستیک از دو جزء اصلی تشکیل شده است. این دو بخش شامل حفره و هسته هستند‌. در فرایند قالب سازی مواد مذاب بین این دو قسمت قرار می گیرند و پس از سرد شدن شکل نهایی را به خود می گیرند. در واقع در این فرایند مواد بین این دو قسمت هنگام بسته شدن قالب تحت فشار بالایی قرار می گیرند. اما اجزای قالب تزریق پلاستیک بسیار بیشتر هستند که در ادامه بیان می شوند.

شناخت اجزای قالب تزریق پلاستیک

در این قسمت سعی می کنیم اجزای قالب تزریق پلاستیک را به شما معرفی نماییم. در واقع تمام این سیستم ها اجزای مختلفی دارند.

کانال تزریق مواد مذاب

قابل ذکر است که قبل از قالب گیری باید فرایند تزریق پلاستیک صورت بگیرد. این مرحله اهمیت زیادی دارد. کانال هایی که برای تزریق مواد مذاب تعبیه شده اند از نازل ماشین تا کانال های موجود در دو صفحه قالب گیری ادامه دارند. قسمت ابتدایی کانال که برای ورود مواد مذاب در نظر گرفته شده است، اسپرو نام دارد. برای این که این مواد مذاب به درستی هدایت شوند از حلقه تنظیم استفاده می شود. نکته مهم این است که این قطعات باید با دقت تنظیم شوند‌. قسمت اسپرو همیشه تحت فشار قرار می گیرد و به همین دلیل از آلیاژهای مقاوم و پوشش هایی که از سایش جلوگیری می‌کند، ساخته می شوند‌.

اجزای قالب تزریق پلاستیک

کانال های خنک سازی از اجزای قالب تزریق پلاستیک

پساز مرحله تزریق مواد مذاب، نوبت به مرحله سرمایشی می شود. کانال های خنک کننده در این مرحله سطح تماس قالب با مواد مذاب را خنک نگه می دارند. به صورت مداوم مایعات با دمای پایین از کانال ها عبور کرده و قالب ها را سرد می کند. نکته مهم این است که تا پایان خنک شدن قطعه ساخته شده قالب اصلا باز نخواهد شد.

کانال های گرمایشی

این کانال ها در مسیر عبور مواد مذاب قرار می گیرند. در صورتی که این مواد مذاب در حال سرد شدن باشند، کانال های گرمایشی مانع این کار می شوند و نتیجه خوبی را به همراه دارند‌.

دریچه های هواگیری

از اجزای قالب تزریق پلاستیک می توان دریچه های هواگیری را نام برد. عملکرد این دریچه ها اهمیت زیادی در کیفیت نهایی قالب دارد. به این صورت که هنگام بسته شدن قالب امکان دارد هوا در آن حبس شود‌. شاید به ظاهر مشکلی نباشد اما باید گفت که همین هوای حبس شده در طول فرایند تزریق پلاستیک می تواند دما را افزایش دهد و باعث سوختن مواد مذاب شود. از این رو کیفیت نهایی قطعه کاهش پیدا می کند. این دریچه ها بین صفحه ها تعبیه شده اند و این مشکل را رفع می کنند.

سیستم پران از اجزای قالب تزریق پلاستیک

اکنون به مرحله ای رسیده ایم که قطعه سرد شده و شکل نهایی خود را به دست آورده است. در این مرحله قطعه باید از قالب جدا شده و خارج شود. این فرایند باید به گونه ای باشد که به قطعه آسیبی وارد نشود‌. این جا است که یکی از اجزای قالب تزریق پلاستیک پا به میدان می گذارد. سیستم پران این کار را به انجام می رساند.

در اینجا بخوانید: ساخت قطعات صنعتی با قالب تزریق پلاستیک

سخن پایانی

گروه دقیق سازان پیشرو با سال ها تجربه در زمینه قالب سازی تزریق پلاستیک در تهران برای آشنایی شما با اجزای قالب تزریق پلاستیک این مقاله را ترتیب داده است. همچنین این گروه در زمینه فروش قطعات قالب تزریق پلاستیک نیز فعالیت دارد. در صورت نیاز می توانید وارد سایت شده و با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *