صنعت قالبسازی در ایران

تاریخچه قطعه سازی در ایران

تاریخچه قطعه سازی در ایران  :

به طور کلی خدمات قطعه سازی فراز خود را از سکونت بشر بر روی کره زمین آغاز نموده است یافته های باستان شناسی نشان میدهد انسان غارنشین برای دفاع از خود در برابر خطرات محیطی وهمچنین رفع نیاز های غذایی خود با تراشیدن انواع سنگ های سخت مانند ابسیدین اولین قطعه دست ساز خود را ابداع و بعدها با ارتقا آن بعنوان پیکان های سنگی در کنار استفاده از چوب به عنوان نیزه گام بعدی را برداشته است.

تاریخچه قطعه سازی در ایران

اما داستان قطعه سازی در همین مکان متوقف نشده وبشر پا را فراتر ازاین نهاده با ادامه سکونت انسان در دشت ها و خروج از غار نشینی کشاورزی بعنوان یک نیاز اساسی باعث ارتقا صنعت قالب سازی وقطعه سازی در ایران  گردیده است ،یافته هایی همچون سینی های پوست کنی،انواع هاون وسنگ های ساب نشان از به کارگیری ظرافت در تولید قطعات مختلف را نشان می دهد.

با کشف آهن انسان به کمال مطلوب ودست باز در گردیسی اشیا می رسد،شکل پذیری بالای فلزات  تمام تخیلات بشری را درگیر خود می سازد در کنار این موضوع با شکل گرفتن شهرها اشیاء وتولیدات بشری از شکل ساده خارج و همزمان با پدید آمدن صنعتگران  مختلف تولیدات نیز افزایش می یابد.

پس از این مرحله صنعتگر به فکر تولید قطعات با تیراژ و تعداد بالاست از همین رو قالب سازی  بعنوان اولین گام  ظهور می کند در شهر شوش ترانشه ای به عنوان شهر صنعتگران وجود دارد که خود گواه بر این ادعاست.

شاید این مقاله را هم بپسندید: قطعه سازی مدیون جنگ جهانی!

شهر شوش|محوطه صنعتگران

 

پس از طی دوران های پیش از تاریخ قطعه سازی در ایران تاریخی با ظهور امپراطوری های قدرتمند شکل نویی را به خود میگیرد نیاز به ساخت ادوات جنگی مستحکم وهمچنین تجمل گرایی در زندگی بشر؛قطعه سازان دغدغه های مختلف را مد نظر میگیرند .

در این دوران که تقریبا از مادها آغاز می شود پادشان پی به قدرت صنعتی می برند در دوران هخامنشی شاهان در پی جهانگشایی  برای نقشه های جنگی خود سراغ قطعه سازی می روند ارابه های جنگی ،تجهیزات دفاعی و ادوات رزم مانند انواع شمشیرها،تیر وکمان و زره ها محصول این تلاش هاست.

در کنار این موضوع اهمیت به کیفیت زندگی باعث می شود انسان نوعی دیگر از صنعت را پدید آورد صنعتی به نام لوکس گرایی!

قطعات وکشفیات باستان شناسی از دوران تاریخی ایران باعث شگفتی بشریست به طوریکه بعد از گذشت هزاران سال از هنوز بسیاری از این تولیدات وقطعات باعث حیرت ماست به نظر می رسد ایرانیان به عنوان پیشگامان صنعت قطعه سازی در دنیا زبان زد اهل علم وتحقیق می باشند.

اما آنچه به عنوان قطعه سازی نوین در ایران شناخته می شود مدیون کدام دوره می باشد؟!

در طی نوشتن این مقاله به چندین مرجع مراجعه کرده ایم که متاسفانه هیچ یک به طور اخص وبا جامعیت کامل به این موضوع اشاره نداشته اند اما آن چیزی که در تحقیق میدانی ما عاید می شود به دورانی باز می گردد که انسان برای نخستین بار ادوات رزمی خود را بازسازی وبه اصلاح امروزی نوین می نماید استفاده از باروت در جنگ ها باعث تولید سلاح هایی همچون انواع توپ و تفنگ میگردد با توجه به تیراژ بودن این نوع سلاح ها حاکمان به فکر ساخت کارگاههای بزرگ افتاده وصنعتگران دانش آموخته وارد بازار کار می شوند

با توجه به انقلاب صنعتی در اروپا بسیاری از تجهیزات لازم از کشورهای خارجی وارد می شود و برخی نیز صرفا در حد مونتاژ امتیازاتی را به کشورهای مختلف ارائه می نمایند واصطلاحا انحصار آن را نگه می دارند.

در دوره هایی مانند افشاریان،صفویان،زندیه وقاجاریه بیشتر صنعت قطعه سازی متکی به کشورهایی است که انحصار ان را برای خود محفوظ می دارند اما در اواخر دوره قاجاریه برخی از مراودات باعث ورود صنعت قالب سازی به ایران میگردد با کشف نفت واهمیت آن برای کشورهای قدرتمند علاوه بر انحصار طلبی راه برای ورود صنعتگران خارجی به کشور باز می شود با توجه مسافت های طولانی بین این کشورها با ایران لزوم بوجود آمدن کارگاههای صنعتی محسوس می گردد.

صنعت قالبسازی در ایران

نیروی انسانی ارزان باعث ورود ایرانیان به این محیط های صنعتی شده وهمزمان با ظهور صنایعی مانند خودروسازی،خطوط تلگراف،صنعت چاپ و… اهمیت این موضوع دو چندان می شود به طوریکی حاکمان به فکر اعزام دانش آموختگان به کشورهای فرنگی می شوند.

ورود خط آهن در خلال جنگ جهانی سرعت انتقال این دانش را افزایش می دهد.در ساخت بسیاری از زیر ساخت ها مردم عادی وصنعتگران داخلی به کار گرفته می شوند،شیوه های سنتی در زندگی مردم عادی تحت تاثیر این پیشرفت ها قرا گرفته وبا ظهور کارخانجات صنعتی مردم با صنایع درگیر میشوند.

اما آنچه به عنوان قطعه سازی نوین در ایران یاد می شود از دوران پهلوی اول آغاز و در دوران طلایی جمهوری اسلامی ایران به اوج خود میرسد ظهور دانشگاهها ودانش آموختگان داخلی در بسیاری از صنایع مانند پتروشیمی و… گوی سبقت را از بسیاری کشورهای قدرتمند صنعتی می رباید،گرچه این سطح به هیچ عنوان راضی کننده وکافی نیست اما آنچه امروز شاهد آن هستیم نشان از تجدد دوباره ایران اسلامی در زمینه صنعتی است .

ظهور شرکت های دانش بنیان،دانشگاه های پرآوزه صنعتی، ودر کنار آن شکوفایی در دوران تحریم های ظالمانه باعث گردید بسیاری از کارشناسان صنعتی از ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت قالب سازی وقطعه سازی یاد نمایند باید توجه داشت برای رسیدن به این مهم نیازمند تلاش و همچنین دلسوزی مسئولان کشوری می باشیم.

دقیق سازان پیشرو تولید کننده انواع قطعات وقالب های صنعتی درایران

 

جمع آوری وتحقیق : مرتضی خسروی

دقیق سازان پیشرو تولید کننده انواع قطعات وقالب های صنعتی درایران

 

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *