ریخته گری وقالب سازی

100% آشنایی با خدمات قالب سازی

خدمات قالب سازی و قطعه سازی دقیق سازان پیشرو: بطور کلی قالب سازی تلاشی است برای ساخت یک الگوی واحد در تولید که سرعت ودقت کار را بالاتر ببرد.یک قالب اصولا برای دو منظور اصلی کاربرد دارد:

  1. حفظ ظاهر وکیفیت یکسان محصولات
  2. تولید انبوه محصولات

هر قالب بسته به شرایط  فرایندها و روش های متنوع تولیدوجود دارد.

روش های ساخت قالب:

به طور عمومی 4 روش کلی  برای تولید انواع قالب سازی صنعتی در نظر گرفته می شود که بیشتر قطعات صنعتی به وسیله این روش ها تولید می گردد :

– قالب های ریخته گری

– قالب های تزریق پلاستیک

– قالب های آهنگری

– قالب های پرس

متریال یا مواد اولیه

در خدمات قالب سازی نمی توان برای مواد اولیه محدودیتی را در نظر گرفته قالب ها با توجه به محصول نهایی دارای متریال های مختلف می باشد از خاک،چوب تا فلز و پلاستیک

اما اصولا قالب هایی که فرم صنعتی دارند داری مواد اولیه با جنس مقاوم می باشند تا استفاده افزونی داشته باشند خارج از این موضوع که برخی قالب ها یک بار مصرف می باشند.

معرفی قالب های صنعتی:

قالب های ریخته گری:

ریخته‌گری، فن شکل‌دادن فلزات و آلیاژها از طریق ذوب، ریختن مذاب در محفظه‌ای به نام قالب و آن‌گاه سرد کردن و انجماد آن مطابق شکل محفظه قالب است. این روش کهن‌ترین فرایند شناخته شده برای قالب سازی مطلوب فلزات است. اولین کوره‌های ریخته‌گری از خاک‌رس ساخته می‌شدند و لایه‌هایی از مس و چوب به تناوب در آن چیده می‌شد.

درصد بسیار بالایی از کالاهای تولید شده حاوی حداقل یک قطعه ریخته‌گری هستند. اندازه قطعات ریخته شده می‌تواند از چند گرم و چند میلیمتر (مانند دندانه‌های منفرد یک زیپ) تا بیش از ۱۰ متر و چندین تن باشد (مانند چرخ‌پروانه‌های بزرگ یا قاب‌های عقب کشتی‌های اقیانوس‌پیما). فرآیندهای ریخته‌گری اغلب زمانی استفاده می‌شوند که تولید شامل اشکال پیچیده بوده، یا قطعات دارای مقاطع توخالی یا حفره‌های داخلی باشند. همچنین قطعاتی که دارای سطوح منحنی نامنظم هستند (به جز مواردی که می‌توانند از ورق فلزی نازک ساخته شوند)، قطعات بسیار بزرگ یا قطعات ساخته شده از فلزاتی که ماشین کاری آنها دشوار است، را نیز بیشتر به روش ریخته‌گری می‌سازند.

قالب های تزریق پلاستیک

یکی از روش‌های تولید، ساخت قطعات به وسیلهٔ موادی است که قابلیت تزریق در داخل حفره یک قالب را دارند. مواد اصلی که قابلیت تزریق دارند شامل: فلزات، شیشه، الاستومرها و بیشتر پلی مرهای گرما سخت و گرما نرم رایج در بازار می‌باشد. این مواد ابتدا داخل یک محفظه گرم شده و با یکدیگر ترکیب می‌شوند سپس با فشار داخل حفره قالب وارد می‌شوند. در آنجا سرد شده، سخت شده و شکل هندسی حفره قالب را به خود می‌گیرند. روش کار به این صورت است که ابتدا محصول به وسیلهٔ یک طراحی صنعتی یا مهندس طراحی شده و سپس قالب‌های مربوط به آن توسط قالبساز ساخته می‌شود. جنس قالب‌ها فلزی بوده و معمولاً فولاد یا آلومینیوم می‌باشد که با دقت ماشینکاری شده تا به فرم قطعه دلخواه درآید.

خدمات قالب سازی
دستگاه تزریق پلاستیک

قالب‌گیری تزریقی کاربرد گسترده‌ای در ساخت قطعات مختلف دارد. از کوچکترین جز خودرو تا کل بدنه خودرو. قطعاتی با روش قالب‌گیری تزریقی تولید می‌شوند باید با دقت طراحی شده تا فرایند قالبگیری را ساده کنند. موادی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد باید به لحاظ شکل ظاهری و خواص قطعه تولیدی بررسی و محاسبه شود.

قالب های آهنگری

آهنگری (به انگلیسی: Forging) شکل‌دادن به فلز با استفاده از نیروهای فشاری محلی است. این ضربات معمولاً توسط یک چکش آهنگری یا قالب اعمال می‌شود.

آهنگری یکی از کهن‌ترین روش‌های فرم دهی فلزات می‌باشد که در دوران گذشته فلز مورد نظرشان را تا حد لازم گداخته و سرخ می‌کردند و بعد با یک انبر آن را بر روی سندان نگه می‌داشتند و چکش کاری می‌کردند تا شکل مورد نظر را پیدا کند و گاهی فلز گداخته را با چکش کاری در داخل یک قالب شکل می‌دادند و فلز گداخته شکل قالب را به خود می‌گرفت.

شاید این مقاله راهم بپسندید:قالب سازی یا قطعه سازی؟

آهنگری اغلب طبق درجه حرارت طبقه‌بندی می‌شود که عبارتند از:

  • آهنگری سرد یا Cold Forging (یک نوع کار سرد)
  • آهنگری گرم یا Warm Forging
  • آهنگری داغ یا Hot Forging (یک نوع کار گرم)

برای دو نوع دوم، فلز به‌طور معمول در کوره آهنگری داغ می‌شود.

قطعات آهنگری می‌توانند وزن کمتر از یک کیلوگرم تا صدها تن داشته باشند. محصولات سنتی ساخته شده از این فرایند عبارت بودند از وسایل آشپزخانه، سخت‌افزار، ابزار دستی، سلاح‌های لبه دار، سنج و جواهرات. از زمان انقلاب صنعتی، قطعات آهنگری شده در مکانیسم‌ها و ماشین آلات به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند هر جا که یک جزء نیاز به استحکام بالا داشته باشد. چنین آهنگری‌ها معمولاً نیاز به پرداخت بیشتر (مانند ماشین‌کاری) برای رسیدن به یک قطعه نهایی دارد. امروزه آهنگری یکی از صنایع عمده جهان است.

قالب های پرس

قالبهای پرس برای ورقکاری مورد استفاده قرار میگیرند، بعبارتی جنس قطعه کار اولیه از نوع ورق است و اگر ضخامت بیشتر باشد باید از فرآیندهای آهنگری استفاده شود.

ورقکاری شامل فرآیندهای بسیار متنوعی است که تماما با قالبهای پرس انجام میشوند و لازم است طراح یا سفارش دهنده ی قالب کاملا با آنها آشنایی داشته باشد.

شناخت این فرآیندها برای انتخاب سریعترین و مقرون بصرفه ترین روش تولید اهمیت زیادی دارد، بطوریکه ممکن است برای ساخت یک قطعه فرآیندهای مختلفی قابل استفاده باشند اما انتخاب صحیح تا ۸۰% کاهش هزینه به همراه داشته باشد.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *