قطعه سازی چیست؟

قطعه سازی چیست؟

قطعه سازی چیست؟ قطعه سازی فرایندی است که در آن مهندسان فنی مجرب متناسب با نیاز صنایع مختلف با انتخاب متریال های مناسب وقابل تبدیل اقدام به ساخت یک نمونه از محصول در بخش قالب سازی نموده وسپس اقدام به تولید انبوه آن می نمایند.

امروز قطعه سازی در بخش های مختلف کابرد دارد و تقریبا با مکانیزه شدن خط های تولید ، قطعه سازی از ضروریات هر بخش صنعتی می باشد. واحد های تخصصی قطعه سازی با کم کردن هزینه های راه اندازی مسیر را برای صنعتگران هموار و بخش تولید را در مدار نگه می دارند.

قطعه سازی چیست؟
قطعه سازی چیست؟

واحدتخصصی قطعه سازی

یک قطعه ساز متخصص با دانشی که در زمینه شناخت متریال یا مواد موردنیاز هر صنعت دارد ضمن هماهنگی با بخش قالب سازی سریع ترین ومقرون به صرفه ترین راه تولید یک محصول را در اختیار سفارش دهنده قرار می دهد در این واحدها اصولا مهندس قطعه ساز از چندین روش قالب ریزی محصول مورد نظر را نمونه سازی و به تولید انبوه می رساند.

فرایندهای قطعه سازی استاندارد

بخش اول شناخت انواع قالب ها:

1. قالب‌های ریخته‌گری:

قالب سازی با ریخته گری اصولا با مذاب کردن آلیاژهای مختلف فلز صورت می گیرد دراین بخش از ساده ترین تا پیچیده ترین نمونه ها با توجه به دانش فنی مهندسین قابل تولید می باشد.

2. قالب‌های تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک یکی از پرکاربردترین روش های تولید قطعات می باشد که در حال حاضر محبوبیت زیادی دارد در این روش با انتخاب ماده اولیه مرغوب قالب ساز قالب ساخته شده را در دستگاه تزریق پلاستیک قرار داده وشروع به تولید انبوه از روش پاشش ماده مذاب به اصطلاح پلاستیکی می نماید.

3. قالب‌های آهنگری

قالب سازی به روش آهنگری یکی از روش های مرسوم در گذشته می باشد که هنوز در برخی قسمت ها ادامه دارد با توجه به خطاهای ریزی که در این روش وجود دارد کاربرد ان نسبت به سایر روش ها پایین می باشد.

4. قالب‌های پرس

پیکی از روش های مرسوم در تولید قطعات صنعتی استفاده از قالب های پرس برای تولید انواع قطعات صنعتی است. با استفاده از قالب های پرس می توان به راحتی انواع قالب های صنعتی را ایجاد و قطعات صنعتی مورد نظر را تولید کرد.

قالب‌های پرس به چهار بخش زیر تقسیم می شوند.:

• قالب‌های برش
• قالب‌های کشش
• قالب‌های فرم
• قالب‌های خم

شاید این مقاله را هم بپسندید: 100% آشنایی با خدمات قالب سازی

قطعه سازی در تهران

بخش دوم  روش های تولید قطعات صنعتی

  1. استفاده از روش تراشکاری

  2. ریخته گری

  3. جوشکاری

  4. روش های مکانیکی

  5. استفاده از لیزر

روش تراشکاری :

دراین روش قطعه سازی بر اساس یک الگوی مشخص و با بکار گیری ماشین آلات پردازش وتراشکاری صورت می گیرد این بخش از روش های قطعه سازی بیشتر در صنایع تولیدی همچون خودروسازی،صنایع دفاعی، کشتی سازی وخطوط لوله و… کاربری فراوانی دارد.

ریخته گری:

مواد مذاب حاصله از کوره های با دمای بالا در قطعاتی که اصولا با نمونه سازی که  از طریق ماسه بادی یا نسوز شکل گرفته تولید می شود .

جوشکاری:

در این روش قطعات از پیش تولید شده در کنار هم قرار گرفته وبا یکی از روش های جوشکاری مانند CO2 اتصالات به هم پیوند می خورد از این روش برای تولید قطعات آسان تا پیچیده استفاده می شود.

روش مکانیکی:

این روش قطعه سازی به فرم دادن به یک متریال شباهت زیادی دارد. مانند فرم دادن به قطعات جلوبندی خودرو

استفاده از لیزر:

لیزر به عنوان یک انقلاب صنعتی دگردیسی فراوانی در تولید قطعات با دقت بسیار بالا فراهم ساخته است  بطوریکه  ضمن بالا بردن سرعت کار خطاهای انسانی را به حداقل رسانید وجایگاه مهمی در صنایع مختلف دارد.

همانطور که پیشتر در مقالات قبلی اشاره گردید صنعت قطعه سازی وقالب سازی یک صنعت مکمل هم بوده و قاعده تولید بسیاری از محصولات وابستگی شدیدی به این دو اصل دارد. شرکت دقیق سازان پیشرو مفتخر است به عنوان یک شرکت پیشگام در طراحی وتولید قطعات صنعتی با استفاده از روش های مختلف مانند تزریق پلاستیک و… همسو با نیاز مشتریان عزیز حرکت نماید.برای ثبت سفارش خود با ما در ارتباط باشید…

تحقیق وجمع آوری:مرتضی خسروی

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *