سنبه ماتریس در صنعت

کاربرد قالب سنبه ماتریس در صنعت

کاربرد قالب سنبه ماتریس در صنعت قالب سازی فلزات از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات محسوب می شود. شاید برای شما سوال باشد‌ که سنبه ماتریس چیست؟ در این مقاله از گروه دقیق سازان پیشرو این سوال شما را پاسخگو خواهیم شد. گروه ما یکی از بهترین شرکت ها برای قالب سازی تهران می باشد.

قالب سنبه ماتریس چیست؟

در قالب سازی این نام زیاد شنیده می شود چرا که قالب سنبه ماتریس از کاربردی ترین تجهیزات به حساب می آید. این قالب ها مدل های مختلفی دارند اما دو بخش عمده در تمامی آن ها مشترک است. سنبه بخش نری قالب را تشکیل می دهد و بخش مادگی آن ماتریس نام دارد. وظیفه این دو قسمت مهم برش زدن طرح و شکل مورد نظر بر روی ورقه خام می باشد.

برای خم کردن و شکل دهی از قطعاتی استفاده می شود که در قالب ها تعبیه شده اند. قالب سنبه ماتریس استحکام بسیار زیادی دارد چرا که از جنس فولاد ساخته شده اند.

سنبه ماتریس در صنعت
سنبه ماتریس در صنعت

مزایای قالب سنبه ماتریس

با توجه به طراحی های انجام شده بر روی قالب سنبه ماتریس، می توان روی انواع فلزات فرآیندهای مختلفی را به انجام رساند. گفتنی است که اکر تولیدات در سطح بالا باشد باید از قطعات کامل تر استفاده شود. اما برای تولیدات کم تر قالب های ساده مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این قالب ها می توان سطح تولید را بسیار بالا برد و مطمئنا این روش بسیار مقرون‌ به صرفه می باشد.

ز مزایای دیگر قالب های سنبه ماتریس این است که قطعات در شکل و اندازه همخوانی بسیار زیادی با هم دارند و تولیداتی بسیار ظریف به حساب می آیند‌. همان گونه که گفته شد این قالب ها از جنس فولاد تولید می شوند و طبعا در برابر ضربه مقاومت بسیار زیادی خواهند داشت.

با انواع قالب سنبه ماتریس و کاربردهای آن ها آشنا شویم.

قالب سنبه ماتریس چند نوع مختلف دارد. مبنای این تقسیم بندی فرایند شکل دهی به فلزات است. در این قسمت قصد داریم که این چند مدل را به شما معرفی کنیم.

سنبه ماتریس در صنعت
سنبه ماتریس در صنعت

قالب سنبه ماتریس برشی

همان گونه‌ که از نام این قالب سنبه ماتریس بر می آید، از آن برای برش زدن ورقه های فلزی ( ورق کاری ) استفاده می شود‌. شکل ها معین است و ورقه را بین سنبه و ماتریس قرار می دهند. با فشار وارده بر این قالب، بین سنبه و ماتریس برش صورت می گیرد.

بین سنبه و ماتریس لقی وجود دارد که حتما باید با دقت تنظیم باشد. در صورتی که این لقب زیاد باشد، برش انجام نمی شود و حتی سنبه و ماتریس در هم گیر می کنند. در حالت برعکس نیز برش به دریتی صورت نمی گیرد و به دستگاه فشار وارد می شود‌.

قالب های سنبه ماتریس کوبشی

در این قالب ها به جای برش از ضربه استفاده می شود. به این شکل که سطح فلزی را بین سنبه و ماتریس قرار می دهند و دستگاه با فشار و ضربه باعث می شود که فلز شکل مورد نظر را به خود بگیرد. نکته مهم درباره این نوع قالب این است که به دو صورت سرد و گرم کار خود را به انجام می رساند.

زمانی که عمق کار کم بوده و دقت در کار مهم می‌باشد از روش سرد استفاده می شود. روش گرم برای مواقعی کاربرد دارد که قرار است قطعه باید کاملا تغییر شکل دهد. در این روش دما را تا حدی بالا می برند که فلز به درجه خمیری برسد‌.

بیشتربخوانید: طراحی و ساخت قالب های سنبه ماتریس

سنبه ماتریس در صنعت
سنبه ماتریس در صنعت

قالب های خم کاری

شاید قالب سنبه ماتریس از نوع خم کاری پر کاربردترین و رایج ترین قالب باشد‌. با این قالب ها می توان به ورقه های فلزی شکل داد. برای انجام این شکل دهی، ورقه مورد نظر را در قالب سنبه ماتریس قرار می دهند و‌ با اعمال فشار خم مورد نظر را بر روی آن انجام می دهند‌. در این روش زاویه خم خیلی مهم می باشد.

قالب سنبه ماتریس کششی

این قالب ها بسیار حساس هستند و در طراحی آن ها دقت حرف اول را می زند. در غیر این صورت امکان دارد ورقه دچار پارگی شود‌. با استفاده از این قالب ها ضخامت ورقه های فلزی را کاهش داده و آن را به حجم مورد نظر می رسانند. به عنوان مثال در تولید قابلمه از این روش استفاده می شود.

سخن پایانی

در این مقاله از گروه دقیق سازان پیشرو به شما گفته ایم که کاربرد سنبه ماتریس در صنعت چیست؟ کاربردهای انواع قالب سنبه ماتریس را بررسی کردیم. با گروه ما می توانید بهترین کیفیت را تجربه کنید چرا که گروه ما برترین قالب سازی مدرن تهران می باشد.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *