طراحی جیگ و فیکسچر

طراحی جیگ و فیکسچر

طراحی جیگ و فیکسچر و همچنین ساخت آن ها جهت تولید قطعات یکسان در تیراژ بالا و دقت مورد نظر بکار می روند و از جمله مزایای آن می توان به افزایش راندمان تولید، کاهش نیاز به مهارت اپراتور و کاهش هزینه اشاره نمود.


جیگ ها وسایلی هستند که علاوه بر نگهداری و استقرار صحیح قطعات کار، هدایت ابزار برنده را نیز میسر می سازد و در عملیات سوراخکاری، برقوکاری، قلاویزکاری، سوراخ تراشی و غیره بکار می روند. این وسیله مهارت را از ماشین به قطعات کمکی آن انتقال داده و انجام دقیق عملیات ساخت را به وسیله کارگران غیر ماهر میسر می سازد. یک جیگ باید طوری طراحی شود که بتوان قطعه کار را براحتی و سریع روی آن سوار و پیاده کرد.

ماشینکاری CNC چیست؟ بیشتربخوانید

طراحی جیگ و فیکسچر
نقش جیگ در عملیات تولیدی به قرار زیر است:
⦁ افزایش تولید
⦁ بالابردن دقت عملیات
⦁ کاهش قیمت تمام شده محصول
⦁ قابل تعویض و یکسان کردن قطعات
فیکسچرها وسیله ای هستند که قطعه کار را برای انجام عملیات مختلف بطور قابل اطمینانی نسبت به ماشین، ثابت نگه می دارد. فیکسچر ابزار برش را مانند جیگ راهنمایی نمی کند.

وظایف اصلی فیکسچر به قرار زیر می باشند:

⦁ کاهش قیمت تمام شده محصول
⦁ افزایش تولید
⦁ ثابت نگهداشتن قطعات سنگین و یا پیچیده در برابر ماشین ابزار به منظور براده برداری، جوشکاری و غیره.

در طراحی جیگ و فیکسچر ها، طراح علاوه بر این که طرح دقیق و مطلوب برای یک جیگ یا فیکسچر را تهیه می نماید، می بایست حداقل هزینه را برای این کار مدنظر قراردهد و ملاحظات اقتصادی را حین طراحی جیگ و فیکسچرها لحاظ کند.

مراحل تولید و ساخت قطعات پلاستیکی چگونه است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید


در این بین انتخاب صحیح مواد و عملیات حرارتی مناسب مرتبط با آن می تواند سبب افزایش عمر و تکرار پذیری جیگ و فیکسچر و بهینه سازی هزینه در طول زمان گردد.
در این مجموعه متخصصین مجرب و ماشین آلات بروز امکان ساخت جیگ و فیکسچرهای طراحی شده را در تطابق با مشخصات مدنظر فرآهم می آورد.

هدف از طراحی جیگ و فیکسچر چه می باشد

اگر بخواهیم از هدف و فلسفه طراحی فیکسچر و جیک صحبت کنیم باید بگوییم که هدف از ساخت و استفاده آن کمک به تولیدات محصولاتی می باشد که تیراژ تولید این محصولات بالا است و احتمال تکرار تولید آنها وجود دارد. در بسیاری از کارگاه ها از این تجهیزات برای پیش برد کارها استفاده می شود.

اما در این بخش می‌ خواهیم در مورد جیک صحبت کنیم. در مورد جیک باید بگوییم که جیک قطعه را راهنمایی می کند و قطعه را در محل مورد دلخواه قرار می‌ دهد‌. اما فیکسچر یه جز آن که موقعیت دهی را انجام می دهد اقدامات گرفتن قطعه را هم صورت می‌ دهد تا عملیاتی که مورد نظر افراد می باشد به آسانی و با دقت بسیار بالایی انجام شود. این دستگاه ها دارای نمونه های متفاوتی هستند که ما می خواهیم یک به یک آنها را به شما معرفی کنیم.

از انواع فیکسچر ها می توان به فیکسچر های سوراخکاری اشاره کرد. مورد بعدی که باید آن را مورد توجه قرار دهیم جیک و فیکسچر جوشکاری می باشد. فیکسچر و جیک برای ماشین کاری و کنترلی از سایر نمونه هایی است که باید به آن ها اشاره کرد. توجه داشته باشید که این دو در صنعت بسیار مورد توجه بوده و از آن ها استفاده های زیادی انجام می گیرد. لذا شما می‌توانید با طراحی آن ها بهترین استفاده را داشته باشید.

برای تولید قطعات فلزی از چه روش هایی استفاده می شود؟ برای مطالعه بیشتر کلیک کنید

جیگ و فیکسچر

مراحل طراحی جیگ و فیکسچر

برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌ آبد که مراحل طراحی و فیکسچر چگونه می باشد. چه پارامتر هایی را باید مورد توجه قرار داد تا بتوانیم بهترین طراحی را برای جیک و فیکسچر داشته باشیم. در این مورد باید گفت که باید چندین پارامتر را در نظر بگیریم. اولین پارامتر این است که یک ارزیابی اقتصادی داشته باشیم.

لذا شما باید توجه داشته باشید که آیا در شرایطی که قرار دارید هزینه برای ساخت جیگ و فیکسچر اقتصادی می باشد یا خیر؟ اگر اقتصادی است آن را انجام دهید و اگر اقتصادی نمی باشد سعی کنید که از طراحی آن صرف نظر کنید و روش دیگری را مورد توجه قرار دهید. نکته بعدی به دست آوردن اطلاعات مهم در مورد قطعه و کاری است که قرار است روی آن قطعه ترتیب دهید.

لذا مطمئنا قطعات با هم متفاوت است و قطعا نمونه جیک و فیکسچر هم در این زمینه متفاوت خواهد بود. مورد بعدی این است که شما قبل از طراحی امکانات خود را بررسی کنید که آیا کارگاه شما این امکانات را دارد یا خیر؟ در موارد بعدی می توان به نوع عملیاتی که قرار است انجام شود و ماشینی که قرار است در این زمینه استفاده شود اشاره می‌ شود.

توجه داشته باشید سیستم موقعیت دهی و توجه به طراحی اجزای موقعیت دهنده هم در این زمینه بسیار مهم است.  مورد بعدی آن است که شما به سیستم گیره بندی و طراحی اجزای گبره بندی توجه ویژه داشته باشید. پس از این مراحل را باید در زمان طراحی جیک و فیکسچر مورد توجه قرار دهید تا بتوانید بهترین روند طراحی را تجربه کنید.

برای آشنای با مراحل طراحی و ساخت ماشین آلات مخصوص کلیک کنید…!

بررسی تفاوت جیک و فیکسچر

سوال می شود که آیا جیک و فیکسچر با همدیگر تفاوت دارند؟ در این مورد باید به این که جیک ها نگهدارنده هایی می باشند که سعی می‌ کنند به موقعیت دهی قطعه بپردازند. اما فیکسچر ها وظیفه آن را دارند که قطعه را در سر جای خودش محکم کند اما جیک ها علاوه بر اینکه موقعیت دهی و ثبات قطعه را دارند وظیفه موقعیت دهی و هدایت ابزار را هم نیز عهده دار می شوند.

عموماً عوام فیکسچر و جیک را مانند هم می شناسند در صورتی که با جیک کاملاً متفاوت است. اگر بخواهیم یک توصیف کلی از فیکسچر داشته باشیم باید بگویم که فکر ها معمولاً برای نگه داشتن یک موقعیت استفاده می شوند و قطعه را بر سر جای خود نگه می دارند.

جیگ و فیکسچر

جیک ها در واقع همان فیکسچر هایی هستند که برای نگهداری محیط قطعه مورد استفاده قرار می گیرد. در کل می توان گفت که این دو هم میتوانند مکمل همدیگر باشند و هم می توانند هر کدام به صورت جداگانه مورد استفاده قرار گیرد. لذا شما در کارگاه های خود می توانید با استفاده از اطلاعات در مورد قطعاتی که دارید یک طراحی خوب را داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)