قالب تزریق دایکاست و تأثیر ان در صنعت

قالب تزریق دایکاست و تأثیر ان در صنعت

امروزه برای تولید قطعات فلزی صنعتی از قالب تزریق دایکاست استفاده می‌شود. این قالب از دو قسمت تشکیل شده است که با نصب شدن این دو قسمت یک فضای خالی بین دو بخش به وجود می‌آید .
ماده مذاب که معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم است به داخل این فضای خالی با فشار بالا تزریق شده و قطعه فلزی مورد نشر ساخته می‌شود .همان طور که گفته شد در قالب تزریق دایکاست از دو قسمت استفاده می‌شود. ماده مذاب مورد نیاز برای تولید قطعه به داخل فضای خالی بین این دو قطعه تزریق می شود و قطعه مورد نظر پس از سرد شدن ساخته و ایجاد می‌شود .

این دو بخش قالب تزریق دایکاست به وسیله فرایند قالب سازی طراحی و ایجاد می شود . یک بخش از این دو قطعه وظیفه ساخت بخش بیرونی قطعه را دارد و بخش دیگر وظیفه ساخت بخش درونی قطعه را بر عهده دارد .

ساخت قالب تزریق دایکاست

اولین مرحله از ساخت قالب تزریق دایکاست ساخت قطعه های قالب است. برای این کار باید با استفاده از نرم افزار های مهندسی و با اندازه گیری دقیق تمام بخش های قالب و اشکال هندسی ان در نرم افزار های طراحی سه بعدی ایجاد و طراحی شود .

قالب تزریق دایکاست

در اینجا اپراتور ها و مهندسین ساخت قطعه نهایت دقت و ظرافت را به کار می‌برند. تمامی اندازه ها در کوچکترین واحد و مقیاس  ذکر می شوند تا قالب با نهایت دقت و ظرافت ساخته شود  این کار با استفاده از نرم افزار های شبیه ساز آزمایشگاه های پیشرفته انجام می‌شود .

بعد از اینکه شکل ظاهری قالب و همچنین ابعاد قطعه درون قالب در نرم افزار ایجاد شد با استفاده از روش‌های ها ریخته گری قالب اولیه ساخته و ایجاد می‌شود . برای این کار از آلیاژهای خاص استفاده می شود تا بتوان یک قالب بسیار مقاوم و مستحکم را ایجاد و طراحی نمود .

شرکت قالب سازی گروه صنعتی هادی  با استفاده از آخرین متدها و روش های روز دنیا و با استفاده از دانش مهندسین خود توانسته است با به‌کارگیری روش ها و ابزارهای دقیق مهندسی انواع قالب تزریق دائم سایت را طراحی و ایجاد نماید .

این شرکت با استفاده از دستگاه‌های دقیق مهندسی با دقت 0.01 میلی‌متر و با استفاده از نرم افزار های خاص مهندسی انواع قالب‌های مورد نیاز شرکت ها و صنایع را تولید و طراحی نماید .
این شرکت امروزه از نرم افزار های اختصاصی طراحی قالب بهره می برد که با استفاده از این نرم افزار ها سرعت طراحی را افزایش  و دقت طراحی قالب تزریق دایکاست را بالا برده است .

اهمیت مرحله طراحی قالب تزریق دایکاست در تولید قطعه های صنعتی در چیست ؟

استفاده از قطعات صنعتی امروزه رشد بسیار بالا داشته است و قطعات صنعتی شامل انواع شکل‌ها ، بخش های داخلی ،زاویه ها ، محل پیچ ها ، قوس ها و خمیدگی های خاصی هستند که هر کدام بر اساس شکل هندسی و کارایی خود در یک بخش از صنعت و لوازم تولیدی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تولید قطعات صنعتی با این شکل ابعاد هندسی و همچنین پیچیدگی های ظاهری باید از قالب‌های ویژه ای استفاده کرد. امروزه استفاده از قالب تزریق دایکاست برای تولید قطعات صنعتی فلزی رواج بسیار بالایی داشته است .

برای تولید محصولات به روش دایکاست باید قالب تزریق دایکاست بر اساس شکل ظاهری بیرونی و درونی قطعه طراحی و ایجاد شود .
کیفیت قطعه تولیدی رابطه مستقیمی با کیفیت قالب تزریق دایکاست دارد و هر چه قالب تولید شده از کیفیت بالاتری برخوردار باشد قطعه تولید شده نهایی تیز از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود .

قالب تزریق دایکاست

امروزه استفاده از قالب‌های پیچیده با اشکال هندسی خاص و دارای خمیدگی نیز در قالب تزریق دایکاست رواج پیدا کرده است. در واقع هرچه قالب مورد استفاده ساده تر باشند محصول نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار است.
در قالب‌هایی که دارای خمیدگی های خاص و زاویه های خاص هستند باید قالب تزریق دایکاست با نهایت دقت و کیفیت ساخته شود تا محصول و قطعه تولیدی نهایی نیز دارای دقت و کیفیت لازم باشد .

همانطور که اعلام شد درزمان طراحی قالب تزریق دایکاست باید نهایت دقت و کیفیت لازم برای تولید قالب به کار برده شود تا قالب نهایی بدون کوچکترین نقص و عیبی به بهره برداری برسد ..
طراحی دقیق و مؤثر قالب در نهایت باعث می‌شود که محصول تولید شده دارای کیفیت و کارایی بالایی باشد . در نتیجه با رعایت تمام این موارد قطعه تولیدی مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن ساخته و تولید می‌شود .

چه عواملی بر کیفیت طراحی قالب مؤثر است؟

امروزه برای تولید قالب تزریق دایکاست عوامل بسیار دخیل هستند . در ادامه شما با مهمترین این عوامل آشنا می شوید .
هرچه در زمان تولید قالب  به این عوامل و تأثیرات آن‌ها بر  محصول نهایی دقت بیشتری به خرج داده شود قالب تزریق دایکاست نهایی کامل تر و با کیفیت تر خواهد بود . برخی از این عوامل عبارت‌اند از :

• طرح اولیه که در واقع هسته اصلی قالب است . این طرح در واقع نمای کلی از قالب تزریق دایکاست نهایی است .

قالب تزریق دایکاست

• Fillet ها که در واقع اتصال های تقریبی در قالب ها هستند که برای تولید و خم شدن سطح زاویه ها مورد استفاده قرار می گیرند .

• Parting lines بخش های ارتباطی در داخل قالب است تا ماده مذاب به تمامی بخش های مورد نظر قالب نفوذ کند .در صورتی که این بخش های ارتباطی مسدود شود ماده مذاب از درز های قالب به بیرون نشت می کند و باعث خرابی قطعه می شود .

• Boss دستگیره هایی برای نقاط نصب در قالب هستند . با استفاده از این دستگیره های ضخامت دیواره قطعه و قالب به صورت یکنواخت پر می شود .

• دنده در قالب تزریق دایکاست باعث می‌شود که بخش دیواره های قطعه دچار ترک خوردگی و یا سوراخ نشوند و به تولید قطعه با کیفیت کمک می کند .

• سوراخ ها و دریچه ها با استفاده از سوراخ ها و دریچه های مواد مذاب به راحتی و سهولت بیشتری به داخل قالب تزریق دایکاست ریخته می‌شود .

• نماد ها بخش نماد در واقع همان آرم و لوگویی است که بر روی قطعه تولیدی نهایی قرار می گیرد. شرکت های تولیدی در تولید قالب تزریق دایکاست در بخشی از قالب نماد خود را نیز قرار می دهند تا در زمان تولید قطعه آرم و نماد و لوگوی آن‌ها بر روی قطعه نیز قرار گیرد .

• ضخامت دیواره ها

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%DB%8C_%D8%AA%D8%AD%D8%AA_%D9%81%D8%B4%D8%A7%D8%B1

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *