قالب سازی با فرایند تزریق

قالب سازی با تزریق:  فرآیندی برای تولید قطعات با تزریق مواد مذاب به قالب است. قالب سازی تزریقی را می توان با انبوهی از مواد به طور عمده شامل فلزات (که به  فرآیند تولید آن ریخته گری می گویند) و معمولاً پلیمرهای ترموپلاستیک و گرمازا انجام داد. در این روش مواد در یک بشکه گرم شده تغذیه شده مخلوط می شودو به یک حفره قالب تزریق می شود ، در آنجا خنک می شود و به شکل اولیه یا تکمیل شده سخت می شود.

قالب سازی تزریق پلاستیک چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

قالب سازی و تزریق پلاستیک
دستگاه تزریق پلاستیک

قالب سازی تزریقی به طور گسترده ای برای ساخت انواع قطعات ، از کوچکترین اجزا  تا کل بدنه اتومبیل، و…  مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشرفت در تکنولوژی چاپ سه بعدی  می تواند برای برخی از قالب های تزریق ساده استفاده شود. در قالب تزریق از دستگاه مخصوص استفاده می شود که دارای سه قسمت است: واحد تزریق ، قالب و گیره. قطعاتی که باید تزریق شوند باید با دقت بسیار زیادی طراحی شوند تا فرایند قالب سازی تسهیل شود.

مواد مورد استفاده برای قطعه ، شکل و ویژگی های مورد نظر قطعه ، مواد قالب و خصوصیات دستگاه قالب گیری باید در نظر گرفته شود. تطبیق پذیری قالب تزریق با این گستردگی ملاحظات و امکانات طراحی تسهیل می شود.

از روش قالب سازی تزریقی برای تولید محصولاتی مانند قرقره های سیم ، بسته بندی ، درب بطری ، قطعات و اجزای خودرو ، اسباب بازی ها ، شانه های جیبی ، برخی از آلات موسیقی (و قطعات آنها) ، صندلی های یک تکه و میزهای کوچک ، ظروف ذخیره سازی و… استفاده می شود امروزه قالب سازی تزریق رایج ترین روش مدرن در ساخت قطعات پلاستیکی است. این ماده برای تولید مقادیر زیاد ایده آل است. 

مشخصات فرآیند گلوله های رزین ترموپلاستیک برای قالب گیری تزریقی:

در قالب تزریق پلاستیک از یک ستون یا پیستون پیچی  استفاده می شود تا مواد پلاستیکی یا لاستیکی مذاب را به داخل حفره قالب وارد کند.  این روش معمولاً برای پردازش پلیمرهای ترموپلاستیک و ترموستاتی استفاده می شود ، که حجم مورد استفاده در آنها بسیار بیشتر است.

بازیافت ، تطبیق پذیری برای طیف گسترده ای از محصولات کاربردی ، و توانایی نرم کردن و شکل دهی از ویژگی های اصلی از مواد پلیمری در تزریق پلاستیک می باشد.برای مثال  اگر به موقع پلیمر حرارتی از بشکه تزریق خارج نشود ، ممکن است اتصال متقاطع شیمیایی باعث ضبط سوپاپ ها و بسته شدن سوپاپ ها و آسیب رساندن به دستگاه قالب گیری تزریقی شود.

قالب تزریق پلاستیک شامل تزریق فشار زیاد ماده اولیه به قالب است که پلیمر را به شکل دلخواه در می آورد. 4 قالب ها می توانند دارای یک حفره منفرد یا حفره های متعدد باشند. در قالب های مختلف حفره ، هر حفره می تواند یکسان باشد و قطعات مشابهی را تشکیل دهد یا می تواند منحصر به فرد باشد و چندین هندسه مختلف را طی یک چرخه واحد تشکیل دهد.

قالب ها به طور کلی از فولاد ساخته می شوند ، اما فولادهای ضد زنگ و قالب های آلومینیومی برای کاربردهای خاص مناسب هستند. قالبهای آلومینیوم معمولاً برای تولید با حجم زیاد یا قطعات با تلرانس باریک مناسب نیستند ، زیرا دارای خواص مکانیکی پایین تری هستند و بیشتر در معرض سایش ، آسیب و تغییر شکل در طول دوره های تزریق و بست هستند.

با این حال ، قالب های آلومینیوم در برنامه های کم حجم مقرون به صرفه هستند ، زیرا هزینه های ساخت قالب و زمان به طور قابل توجهی کاهش می می دهند.  بسیاری  استفاده از قالب های فولادی برای پردازش بیش از چند میلیون قطعه  طراحی شده اند و ساخت آنها می تواند صدها هزار دلار هزینه داشته باشد.

قالب سازی با فرایند تزریق

همان گونه که می دانید قالب سازی با فرایند تزریق برای تولید قطعات پلاستیکی بسیار استفاده می شود. قطعات تولید شده به این شیوه طول عمر و مقاومت بسیار بالایی دارند‌. روند کار توسط این قالب ها به گونه ای است که پس از این که مواد اولیه را در قالب تزریق کردند، قطعه درون قالب شکل گرفته و پس از سرد شدن قطعه از آن خارج خواهد شد. این فرایند به روش های مختلف انجام می شود اما در روش تزریق پلاستیک قطعه های تولید شده بسیار یکنواخت و یک دست خواهند بود. نکته مهم این است که بر طبق نظرچ سلیقه و نیاز مشتری و نوع قطعه، قالب را طراحی می کنند.

برای دریافت خدمات تزریق پلاستیک کلیک کنید.

قالب سازی با فرایند تزریق

موارد استفاده از قالب سازی با فرایند تزریق

برای تولید تمام قطعات پلاستیکی از قالب سازی با فرایند تزریق استفاده خواهد شد. در صنایع مختلف از این قطعات به کار برده می شود. به عنوان مثال در صنایع خودرو سازی، تولید لوازم خانگی، تولید وسایل صوتی و تصویری، در آشپزخانه ها، جهت تولید اسباب بازی ها و در ساخت کلیه قطعات و وسایل پزشکی این روش کاربرد دارد.

پارامترهای تعیین کننده هزینه قالب سازی با فرایند تزریق

این نکته را باید عنوان کنیم که برای تعیبن هزینه قالب سازی با فرایند تزریق پارامترها و موارد زیادی را باید در نظر گرفت. در این قسمت موارد موثر در هزینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ابعاد قطعه مورد نظر یعنی طول و عرض و ارتفاع قطعه و همچنین ایجاد حفره و محل های کشویی روی قطعه پلاستیکی تولید شده بر قیمت آن تاثیر مستقیم دارد.

عامل مهم دیگر جتس قطعه پلاستیکی می باشد. همچنین ایجاد رزوه داخلی که در واقع محل قرار گرفتن پیچ است، در قطعه مورد نظر می تواند روی قیمت تاثیر داشته باشد. عامل مهم دیگر کیفیت سطح پلاستیک می باشد. هزینه ها تحت تاثیر تعداد قطعه های پلاستیکی تولید شده نیز تغییر می کنند.

نکته دیگر این است که ساختار شبکه ای و توری مانند روی قطعه پلاستیکی و ایجاد جفره نیز هزینه‌ را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این موارد گفته شده هزینه ها متفاوت خواهند بود و در برخی موارد قیمت ها بسیار افزایش پیدا می کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد قالب سازی تزریق پلاستیک در تهران و توسط گروه دقیق سازان پیشرو می توانید وارد سایت شده با کارشناسان ما صحبت نمایید.

ماشین تزریق پلاستیک

قبلا نیز گفته شد که قطعات پلاستیکی از پر کاربرد ترین قطعات در دنیا و در صنایع مختلف به شمار می روند. برتی تولید این قطعات از روش قالب سازی با فرایند تزریق استفاده می شود. دستگاهی که این قالب ها را روی آن ها نصب کرده و قطعات را تولید می نماید، دستگاه تزریق پلاستیک نام دارد. در این دستگاه دو بخش وجود دارد که شامل بخش تزریق و قسمت قالب گیری می باشد.

ماشینکاری cnc چه کاربرد هایی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

بخش تزریق دستگاه تزریق پلاستیک

در راستای آشنایی با قالب سازی با فرایند تزریق بهتر است بخش های دستگاه قالب تزریق را بشناسیم. در بخش تزریق، قسمت های مختلفی وجود دارد. از این جمله می توان نازل، سیلندر قیف، قیف مواد پلاستیکی، گرم کن، حرارت سنج و ترمو‌کوپل را نام برد. در واقع این قسمت ها مهم‌ ترین بخش های قسمت تزریق از دستگاه تزریق پلاستیک هستند.

آشنایی با بخش قالب گیری دستگاه تزریق پلاستیک

در ادامه آشنایی با قالب سازی با فرایند تزریق با بخش قالب گیری دستگاه تزریق پلاستیک آشنا می شویم. این بخش دارای یک محفظه بزرک است که در این محفظه دو بخش وجود دارد. یکی از این بخش ها ثابت بوده و قسمت دیگر متحرک است. این دو بخش با هم قالب تزریق پلاستیک را به وجود می آورند. یکی از قالب ها بخش درونی را تشکیل می دهند و قالب دیگر شامل بخش درونی می باشد.

آشنایی با مراحل قالب سازی با فرایند تزریق

در این بخش از مقاله قصد داریم مراحل قالب سازی با فرایند تزریق را به صورت کامل توضیح دهیم. برای این که یک قطعه پلاستیکی تولید شود، در گام اول باید مواد پلاستیکی اولیه را ذوب کنند‌. این مواد اولیه ترموپلاست نامیده می شوند. ذوب این مواد پلاستیکی در بخش تزریق پلاستیک دستگاه انجام خواهد شد.

این‌ مواد ذوب شده به وسیله قیف وارد دستگاه خواهد شد. برای ترکیب شدن نسبت های تعیین شده وجود دارد و پس از آن توسط بخش گرم کن مواد ذوب خواهد شد. پس از طی این مرحله مواد وارد قیف سیلندر تزریق کم کم وارد سیلندر تزریق می شوند. در مرحله بعد باید این مواد تزریق شده وارد قالب ها شود‌. به همین منظور مواد وارد قالب بیرونی و درونی می شوند و در واقع بین این دو قالب قرار می گیرند. پس از مدتی این مواد تزریق شده، سرد می شوند. در این حالت بخش متحرک قالب گیری جدا شده و در این مرحله است که قطعه پلاستیکی آماده شده است.

قالب سازی با فرایند تزریق
قالب سازی با فرایند تزریق

مهم ترین ویژگی های قالب های تزریق پلاستیک

در این قسمت باید بدانیم که چرا قالب های تزریق پلاستیک زیاد کاریرد دارند و قالب سازی با فرایند تزریق از پر کاربردترین روش ها به شمار می رود. یکی از ویژگی های این روش تولید آسان قطعات پلاستیکی می باشد. همچنین می توان طرح های مختلفی را برای قطعات طراحی نمود و تولید کرد. نکته مهم دیگر این است که هر چند قطعات پلاستیکی ریزه کاری داشته باشد و دارای طرح های هندسی پیچیده باشد، باز می توان به راحتی تولید نمود.

بیشتربخوانید: آشنایی با صنعت قطعه سازی خودرو

زمان تولید قطعات پلاستیکی بسیار کوتاه است و می توان در عرض چند دقیقه فرایند تولید را انجام داد. در صورتی که حجم سفارشات بالا باشد، می توان این تولید انبوه را به راحتی به پایان رسید. با وجود استفاده از این دستگاه نیاز نیست از نیروی کار زیاد استفاده شود و برای هر دستگاه تنها یک اپراتور نیاز است. فرایند تولید بدون دخالت انسان و به صورت خودکار انجام می پذیرد. ضایعات و تلفات در این فرایند بسیار کم است و می توان با بازیافت مجددا از آن ها استفاده نمود. دستگاه تزریق پلاستیک می تواند به صورت هم‌ زمان از چند نوع مواد پلاستیکی استفاده نماید.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *