قالب سازی پیشرفته

قالب سازی پیشرفته چگونه انجام می شود؟

قالب سازی پیشرفته :قالب محصولی می باشد که قطعات با استفاده از این محصول به شکل دلخواه شما در می آیند.

به همین سبب اولین گام ها درصنعت تولید،صنعت قالب سازی بوده است.برای تولید ظروف مختلف و یا تولید مجسمه در گذشته از قالب های گچی، ماسه ای و چوبی استفاده می شد.ساخت قالب برای اولین بار به پنج هزار سال پیش بر می گردد.به دلیل کمبود امکانات و نداشتن علم و دانش کافی، اغلب در گذشته از گل و گچ به عنوان مواد تشکیل دهنده قالب ها استفاده می شد.

ولی امروزه در قالب سازی پیشرفته مواد تشکیل دهنده قالب ها، شیشه ، فلز، پلاستیک، پلیمرو الاستومرها می باشند که این مواد را می توان به شکل های گوناگونی در آورد.

قالب سازی پیشرفته به این دلیل اهمیت دارد که هر قطعه ای که ساخته می شود باید از قالب استفاده شود‌. هر گونه قطعات فلزی و پلاستیکی را که مشاهده می نمایید توسط قالب های صنعتی تولید خواهند شد. به دلیل اهمیت این قالب ها قصد داریم در این زمینه گزارشاتی را تقدیم شما کنیم.

برای سفارش ساخت قطعات فلزی می توانید با مشاوران گروه تخصصی دقیق سازان پیشرو مشورت نمایید. ما بهترین قالب سازی تهران هستیم و این را مدیون کیفیت محصولات تولیدی خود می دانیم. قابل ذکر است که برای تولید انبوه انواع قطعات پلاستیکی و فلزی از قالب های صنعتی استفاده خواهد شد‌. اما باید به این نکته توجه داشت که انواع قالب ها را با روش های خاص تولید می نمایند.

برای دریافت خدمات تزریق پلاستیک کلیک کنید

قالب سازی پیشرفته
قالب سازی پیشرفته

صنعت قالب سازی

یک از صنایع سنگین ‌که قابلیت تولید انواع قالب های فلزی و پلاستیکی را دارد صنعت قالب سازی می باشد‌ و قالب ها به منظورساخت قطعات مختلف به تعداد انبوه تولید می شوند‌.

هنگامی که نیاز است تا قطعه ای به تعداد انبوه تولید شود فرد تولید کننده قطعه ابتدا سفارش تولید قالب قطعه مورد نظر را داده و پس از آماده شدن قالب می تواند تعداد کثیری از قطعه مورد نظررا تولید کند.اغلب افراد برای ساخت یک قطعه به تعداد انبوه درکمترین زمان ممکن سفارش ساخت چندین غالب را می دهند و هرچه تعدادغالب بیشتری ساخته شود سرعت تولید قطعه مورد نظرنیزبیشتر می شود. قطعات پیچیده نیازمند قالب هایی بسیار دقیق می باشند و به سبب دقت و توجه ای که در صنعت قالب سازی نیازمند می باشد این صنعت جز سخت ترین مشاغل به شمار می رود.

پروسه که در آن به مایع یا مواد قابل انعطاف شکل داده می شود کستینگ می‌گویند.

قالب سازی پیشرفته چگونه انجام می شود

به طور کلی قالب سازی پیشرفته دو مرحله بسیار مهم دارد

۱_طراحی قالب

طراحان در گذشته برای قالب سازی، قالب گیری را از قطعه اصلی می‌گرفتند اما امروزه قالب سازی پیشرفته به وسیله ی برنامه های تخصصی همچون solidworks ، IMOLD و CATIA صورت می گیرد.با پیشرفت روز افزون تکنولوژی طراحان می توانند قالب هایی را طراحی کنند که قطعه ای که قرار است بعدا از این قالب تولید شود می تواند حتی وجود خارجی نداشته باشد.این طراحی های فوق پیشرفته سه بعدی می باشند و می توان ظرافت های لازم را نیز بر روی آن ها اعمال کرد.

۲_ساخت قالب

مرحله دوم قالب سازی پیشرفته تولید طرحی سه بعدی می باشد که  طراحان با استفاده از نرم افزارهای پیشرفته آن را طراحی کرده اند.

برای ساخت قالب از ماشین های پیشرفته نیز می توان استفاده کرد که این ماشین ها مانند پرینتر های سه بعدی کار می کنند و انواع قالب های سه بعدی طراحان را می توانند بسازند.

قالب سازی پیشرفته به صورت اختصاصی انجام می شود به این معنا که برای ساخت قالب قطعات گوناگون، ابتدا بایدبه جنس قطعه و پیچیدگی آن توجه ویژه ای داشت وسپس با توجه به این دومورد از روش مخصوصی برای ساخت قالب باید استفاده کرد.به دلیل تنوع و گوناگونی زیاد به طورکلی قالب ها به شش دسته تقسیم می شوند که این شش دسته عبارتند از:

۱_ قالب قطعات پلاستیکی

۲_قالب گچی

۳_قالب آزبست

۴_قالب گلی

۵_قالب شیشه ای

۶_قالب سیمانی

قالب سازی پیشرفته

 تقسیم بندی دیگر قالب ها از نظر کاربرد می باشد که به ۵ دسته تقسیم می شوند این ۵ دسته عبارتند از:

۱_قالب تزریق پلاستیک

۲_قالب فشاری

۳_قالب پرسی

۴_قالب درون گرمایی درون سرمایی

۵_قالب برشی

انواع دستگاه های قالب سازی پیشرفته

با مرور زمان پیشرفت عظیمی در صنعت قالب سازی ایجاد شد و دستگاهای عظیمی دراین حرفه تولید و عرضه به بازار کار شد این دستگاهای قالب سازی، مواد اولیه مانند فلزیا پودرهای ترکیبی و پلاستیک را به وسیله قالب شکل می دهند و محصول نهایی را تولید می کنند.

در دستگاه های قالب سازی دونوع پلاستیک استفاده می شود به نام ترموست ها و ترمو پلاستیک ها. تفاوتی که بین این دوپلاستیک وجود دارد این می باشد که ترموست ها بعداز ذوب شدن و سخت شدن شکل خود را حفظ می کنند و دیگر قابلیت بازگشت پذیری را ندارند و نمی توان آن ها را مجددا به صورت مذاب در آورد زیرا ذوب کردن آن برابراست با سوختن و نابودشدن پلاستیک و  برخلاف ترموست ها، ترموپلاستیک ها پس از سخت شدن قابلیت ذوب شدن مجدد را دارا می باشند ودراین صورت قابلیت شکل گیری را نیز دارند.

بیشتربخوانید: قالب سازی صنعتی چگونه است؟

درباره صنعت قالب سازی بدانیم.

با پیشرفت در صنعت و تکنولوژی نیاز به قطعات متفاوت شدیدا احساس می شود. به همین دلیل قالب سازی پیشرفته پا به میدان می گذارد و کیفیت ها بسیار بالا می روند. در کل صنعت قالب سازی یکی از صنایع بسیار سنگین است و برای ساخت انواع قطعات فلزی و پلاستیکی از آن استفاده خواهد شد. در صورتی که تعداد قطعات خواسته شده زیاد باشد، تولید کننده به قالب ساز و طراح سفارش ساخت را می دهد. اگر قطعات بسیار پیچیده باشند قالب ها مطمئنا بسیار ظریف و همچنین بسیار دقیق خواهد بود‌. قالب سازی را به عنوان یکی از تخصصی ترین مشاغل به حساب می آورند.

قالب سازی پیشرفته
قالب سازی پیشرفته

مراحل ساخت قالب

برای تولید هر گونه قالب از جمله در قالب سازی پیشرفته دو مرحله وجود دارد که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

طراحی قالب

در اولین مرحله از تولید قالب باید طرح خواسته شده را توسژ برنامه‌ها و نرم افزارهای خاص طراحی نمود. با پیشرفت تکنولوژی و برای قالب سازی پیشرفته این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد. طراحی ها را به صورت سه بعدی انجام می دهند‌ و تمام ظرافت های لازم برای قطعات روی آن اعمال خواهد شد. این طراحی به مشتری نشان داده می شود و جزئیات مورد بررسی قرار می گیرد. اگر نیاز به تغییرات داشته باشد طراحان باید دوباره روی آن کار کنند و تغییرات مورد نظر را اعمال کنند. سپس طرح را برای تولید آماده می سازند.

مرحله ساخت قالب

در این مرحله از قالب سازی پیشرفته ساخت طراحی سه بعدی آغاز می شود. طراحی ها در کامپیوتر انجام شده است. در مورد برخی از ماشین های ساخت قالب باید گفت که همانند یک پرینتر سه بعدی عمل می کنند. در واقع آن ها قادر هستند قالب های سه بعدی را تولید نمایند‌.

انواع قالب ها

قالب ها تنوع زیادی دارند و می توان آن ها را به شش دسته تقسیم نمود. قالب هایی که برای قطعات پلاستیکی مورد استفادت قرار می گیرند‌. نوع دوم قالب های گچی هستند. قالب های آزبست نیز از انواع مختلف قالب ها می باشند. قالب های گلی، شیشه ای و سیمانی نیز وجود دارند. هر کدام از این قالب ها استفاده های خاص خود را دارند. در قالب سازی پیشرفته تمام انواع قالب ها تولید می شوند‌.

تقسیم بندی قالب ها از نظر کاربرد

قالب سازی پیشرفته

تزریق پلاستیک چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص گلیک کنید.

این تقسیم بندی با مدل قبل تفاوت دارد و جنبه کاربرد آن ها مد نظر قرار می گیرد. در این صورت قالب ها را به پنج دسته تقسیم می کنند. قالب تزریق پلاستیک که می توان گفت پر کاربرد ترین و رایج ترین نوع قالب ها می باشد. این قالب ها برای تولید قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند. قالب فشاری نوع دیگر از قالب ها می باشد. در دسته بعدی قالب پرسی جا می گیرد. نوع بعد قالب را می توان به نام قالب درون گرمایی درون سرمایی اسم برد.

آخرین مدل از قالب ها مدل برشی می باشد. قالب سازی پیشرفته در واقع پیشرفت زیادی در صنعت قالب سازی به وجود آورده است. دستگاه ها پیشرفت زیادی داشته اند و بسیار عظیم و کاربردی می باشند. مواد اولیه شامل فلز یا پودرهای ترکیبی و پلاستیک می باشد. این مواد اولیه توسط قالب ها شکل گرفته و قطعه مورد نظر تولید می شود.

سخن پایانی

در کارخانه های گروه تخصصی دقیق سازان پیشرو سفارش ساخت قطعات فلزی با بهترین کیفیت انجام خواهد شد. در بزرگ ترین قالب سازی تهران از سیستم قالب سازی پیشرفته بهره برده می شود و پشرفته ترین دستگاه ها به کار گرفته می شود. برای سفارش می توانید با کارشناسان و طراحان ما صحبت کنید و طرح مورد نظر خود را بگویید.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *