قالب های قطعه سازی خودرو

فرایند طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو

طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو برای پیشرفت این صنعت امری بسیار مهم به شمار می رود. در صنایع خودروسازی قطعات زیادی با مواد اولیه مختلف مورد نیاز می باشد که همگی باید با دقت زیاد تولید شوند‌. گروه دقیق سازان پیشرو با ساخت قطعات صنعتی طبق سفارش کمک زیادی به تمام صنایع خواهد کرد. در واقع طراحی و ساخت انواع قالب لاستیکی و فلزی زیر نظر افراد متخصص انجام خواهد شد و کیفیت و دقت را به مشتریان عزیز هدیه خواهد داد.

طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو جهت تولید بدنه

با مشاهده هر خودرو اولین چیزی که نظر هر شخص را به خود جلب می نماید بدنه آن است‌. شکل ظاهری هر خودرو به گونه ای است که زاویه ها، خطوط، منحنی ها و رنگ را می توان مشاهده نمود و در واقع همین بدنه و نکات ریز مربوط به آن بر ایده و نظر بیننده تاثیر می گذارد. در فرایند تولید اتومبیل ابتدا بدنه فولادی طراحی و ساخته می شود.

بیشتربخوانید: مراحل ساخت قالب تزریق پلاستیک

قالب های قطعه سازی خودرو

پس از این کار، وارد خط مونتاژ شده و قطعات و قسمت های مختلف خودرو روی آن مونتاژ می شود. این بدنه از قطعات مختلف تولید شده است و این قطعات در کارخانه پرس تولید خواهد شد. برای تولید و ساخت هر کدام از قطعات باید قالب های خاص وجود داشته باشد. طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو با توجه به بزرگی و کوچکی قطعات مورد نظر صورت می گیرد.

عملیات ماشین کاری برای تولید قالب ها

قالب های صنعتی کوچک برای استفاده در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو سازی با عملیات ماشین کاری ساخته خواهند شد. در کل باید گفت که در فرایند طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو عملیات خم کاری، برش، سوراخ کاری و کشش روی ورقه های فلزی انجام می شود‌. قالب های مورد نیاز برای ساخت بدنه خودرو باید طبق استانداردهای خاص انجام شود‌.

در کشورهای پیشرفته از سیستم های مدرن و پیشرفته استفاده خواهد شد. به عنوان مثال دستگاه های CNC، ربات های صنعتی پیشرفته و سیستم های انتقال اتوماتیک در خط تولید به کار می روند. این تکنولوژی باعث می شود که این فرایند در مدت زمان کوتاه تری انجام شود و کیفیت و تیراژ تولید افزایش چشمگیری پیدا کند.

مراحل تولید قالب های صنعتی برای صنعت خودرو سازی

در فرایند طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو و دیگر قطعات صنعتی خواسته مشتری در نظر گرفته می شود. کلیه قالب ها و اجزای سازنده آن ها باید از جنس عالی و مطابق استانداردهای خاص باشند‌. کارشناسان و طراحان در ابتدا ابعاد و ضخامت و همچنین نوع ورقه مورد نیاز را بررسی و تعیین می نمایند. نا گفته نماند که در این مسیر، هر کارشناس باید طراحی بخشی از قالب را بر عهده بگیرد و پس از آن یک کارشناس و طراح بر روی ابعاد و اندازه ها و ترسیم نماهای مختلف قالب نظارت کرده و برش های لازم را انجام می دهد.

برای آشنایی با قالب سازی پلاستیک کلیک کنید

برای طراحی های بی نقص از نرم‌ افزار های طراحی استفاده خواهد شد که نمونه این طراحی ها شامل Mechanical desktop و Auto cad می باشد. البته نرم افزارهای دیگر نیز در این مرحله استفاده خواهد شد. این نرم‌افزار ها قادر هستند‌ عملکرد ورق ها را در مرحله پرس کاری شبیه سازی کنند‌. با این کار می توانند تمام محاسبات را انجام دهند. در صورت وجود هر گونه مشکل حتما معایب را رفع می کنند. این کار هزینه ها را کاهش داده و در عوض کیفیت را افزایش می دهد‌.

عملیات بعد از طراحی

در مدت زمان طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو باید دقت زیادی خرج شود. پس از این که با استفاده از نرم افزارهای خاص طراحی قالب ها به پایان رسید، نقشه های آماده شده و اطلاعات کامل به مرحله CAD می رود. این مرحله در واقع طراحی به کمک کامپیوتر صورت می گیرد. همچنین این اطلاعات به بخش CAM نیز می رود که در این مرحله نیز ساخت به کمک کامپیوتر انجام خواهد شد.

نرم افزارهای خاص در این مرحله باید نقشه های دو بعدی و سه بعدی را سطح سازی می کنند. گفتنی است که نقشه های سطح سازی شده در بخش CAD به بخش CAM می روند. اگر در این مرحله نتیجه دلخواه و مطلوب به دست بیاید، برنامه ها توسط واحد CAM به قسمت ماشین کاری ارسال خواهد شد. در این بخش ماشین های فرز کاری پا به میدان گذاشته و برنامه مورد نظر را روی قالب پیاده می کنند. همچنین مدل فومی برای قالب اصلی در این بخش ساخته می شود. برای این کار از مواد فوم یونولیت استفاده می شود.

ریخته گری در فرایند طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو

شایان به ذکر است که پس از این که مدل فومی ساخته شده و مورد تایید قرار گرفت، باید برای فرایند ریخته گری به شرکت های مربوطه ارسال شوند. اما فرایند ریخته گری به چه صورت انجام می شود. گفتنی است که‌ برای انجام این کار مدل را در محل مخصوص قرار داده و محل های خالی را توسط شن و ماسه پر می کنند و پس از آن مواد مذاب را روی مدل می ریزند‌.

در این جا فوم ذوب خواهد شد و پس از این که ماده مذاب کاملا سرد شد، طرح اولیه به وجود می آید. پس از طی این مراحل، قالب برای انجام عملیات ماشین کاری آماده خواهد شد. در این مرحله فعالیت واحد برنامه ریزی آغاز می شود و بر اساس ماشین آلات برنامه ریزی خود را انجام می دهد.

قالب های قطعه سازی خودرو

اما این نکته را باید گفت که در این فرایند ایعاد و وزن قالب را مورد توجه قرار می دهد. زمانی که ماشین مربوطه را مشخص کردند، کفشک را روی آن می بندند و عملیات ماشین کاری روی آن انجام می شود. در این فرایند کلیه اجزای مورد نیاز قالب تکمیل می شود که البته این کار بر طبق نقشه می باشد. برای این که اجزای قالب ها روی هم نصب شوند به بخش pre fitting منتقل می شود. پس از آن کفشک برای ماشین کاری ثانویه به قسمت ماشین کاری می رود.

کاربرد تکنولوژی CNC در قطعه سازی خودرو چگونه است؟ برای مطالعه بیشتر کلیک کنید

سخن پایانی

در راستای طراحی و ساخت قالب های قطعه سازی خودرو نکات بسیار مهمی وجود دارد که همگی در این مقاله از گروه دقیق سازان پیشرو بیان شده است‌. این گروه در زمینه ساخت قطعات صنعتی طبق سفارش مشتری های خود فعالیت می کند و کیفیت را به آن ها هدیه می دهد. برای سفارش طراحی و ساخت انواع قالب های لاستیکی و فلزی با ما در تماس باشید. قیمت ها را می توانید از واحد فروش استعلام بگیرید.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *