قالب پلاستیک چیست

قالب پلاستیک چیست و چه ویژگی هایی دارد

قالب پلاستیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ پلاستیک و محصولات پایه پلاستیکی بخشی بزرگی از زندگی انسان ها را در بر گرفته است. از این رو قالب پلاستیک نیز در اشکال و طرح های مختلفی ساخته شده است. اگر قصد فعالیت در زمینه تولید قالب پلاستیک یا سفارش ساخت قالب پلاستیک را دارید، برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

تولید قطعات به روش تراشکاری و CNC چکگونه صورت میگرد ؟ برای مطالعه بیشتر کلیک کنید

قالب پلاستیک چیست

قالب تزریق پلاستیک یکی از انواع قالب های پرکاربرد در صنعت بود که برای شکل دهی به انواع متریال پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. قالب تزریق پلاستیک دارای بخش های مختلفی بوده که باید در ساخت و تایید کیفی آن به تجهیزات دستگاه دقت کرد. برای ساخت انواع کاور لوازم خانگی، اسباب بازی و غیره از قالب تزریق پلاستیک استفاده می شود.

پروسه تولید قالب پلاستیک
قالب پلاستیک چیست

پروسه تولید قالب پلاستیک

ماشین تزریق دارای قسمت های مختلفی بوده که برای انجام کار نیاز به ماده ترموپلاست، ماشین تزریق، قالب فلزی و پارامتر های قالب گیری است که باید طی پروژه طراحی نرم افزاری و سخت افزاری به تمام جزئیات آن رسیدگی شود. در طراحی نرم افزاری پارامتر های دمای قالب، دمای ذوب، فشار تزریق، زمان همچنین طراحی اجسام طی فرایند قالب سازی اهمیت بسیاری دارد. در قسمت سخت افزاری باید توجه کاملی به ساختار مکانیکی قالب و صفحات قالب داشته باشید.

ساخت اجسام پلاستیکی

پس از طراحی سخت افزاری، نرم افزاری و آماده سازی قالب ها، گرانول های پلاستیکی توسط قیف اختصاصی وارد بشکه قالب سازی می شود. در این مرحله فرایند ذوب گرانول ها انجام می شود. پس از ذوب پلاستیک وارد قالب اصلی شده و طی فرایند دیگری حفره قالب تزریق پلاستیک ارسال می شود. در ادامه شکل گیری نهایی انجام می شود. قبل از خروج ماده تولید شده باید مرحله سرد و جامد سازی آن طی شود.

انواع قالب تزریق

قالب پلاستیکی دارای دو نوع اصلی بوده که با نام قالب های راهگاه سرد و قالب های راهگاه گرم می شناسیم. هر قالب تزریق دارای دو بخش اساسی است. بخش اول قسمت ثابت قالب بوده که در این قسمت تنها مواد گرم وارد دستگاه تزریق پلاستیک می شود. بخش متحرک بخش دیگر دستگاه است که در این قسمت بخش متحرک به ماشین تزریق بسته شده و پس از شکل گیری برای خروج محصول استفاده می شود. در زمان سفارش ساخت قالب باید تعداد حفره ها و محفظه های قالب را بررسی نمایید.

اگر قصد تولید محصولات مقرون به صرفه و اقتصادی را دارید، از قالب های تک حفره تزریق پلاستیک استفاده کنید. اگر فراورده تولیدی تیراژ بالا استفاده می‌ کنید و اجسام تولید شده در ابعاد و اندازه های کوچکتر است، می‌ توانید از قالب چند حفره استفاده نمایید.

ابزار آلات و ماشین های مورد نیاز قالب پلاستیک

ماشین کاری قطعات قالب تزریق اهمیت بسیاری دارد که جهت ساخت قالب ها استفاده می شود. ماشین تراش، دریل ماشین وایرکات، اسپارک و ماشین های اختصاصی تراش سی ان سی از جمله مهم ترین تجهیزات ساخت قالب ها محسوب می شود. همچنین در واحد مونتاژ باید ابعاد دستگاه با دقت فراوانی بررسی شود. در صورت داشتن نوسان یا ابعاد غیر قابل قبول محصول جایگزین تولید می شود.

قالب پلاستیک چیست و چه ویژگی هایی دارد
قالب پلاستیک چیست

بخش های قالب تزریق پلاستیک

قالب پلاستیک چیست ?قالب پلاستیک دارای بخش های مختلفی بوده که در قسمت محفظه دستگاه، حفره و ماهیچه قرار می گیرد. حفره مادگی قالب بوده که باعث شکل‌ دهی قسمت خارجی قطعه می شود. ماهیچه قسمت نرینگی قالب بوده که فرم داخلی قطعه را طراحی می کند. در نظر داشته باشید صفحه بین قسمت فرورفته قالب ساخته می ‌شود که به صفحه حفره و ماهیچه مشهور است.

هنگام بسته شدن قالب دو صفحه بر روی هم سوار شده و فضای بین آن ها محفظه قالب را ایجاد می کند. به همین خاطر بخشی از قالب به صورت ثابت به دستگاه تزریق متصل شده و بخشی به صورت متحرک به دستگاه تزریق متصل می شود.

جمع بندی

برای ساخت قالب های تزریق پلاستیک و سایر قالب های مدنظر خود می توانید به مجموعه دقیق سازان مراجعه نمایید. اگر نیاز به استعلام قیمت و اطلاعات مفصل ساخت قالب دارید، با کارشناسان سایت دقیق سازان پیشرو در ارتباط باشید. بحث امروز ما در مورد قالب پلاستیک بود. برای اطلاعات بیشتر مقالات سایت را مطالعه کنید.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *