کفشک قالب تزریق

کفشک قالب تزریق

کفشک قالب تزریق شامل دو صفحه می باشد که ضخامت آن ها حدود سه سانتیمتر است و معمولا با آهن یا فولادهای چکش خوار با سختی و قیمت پایین تولید می شوند. این قطعه برای ساخت قالب پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. گروه تخصصی دقیق سازان پیشرو در زمینه قالب سازی  فروش قطعات قالب تزریق پلاستیک و قالبسازی پلاستیک نیز در خدمت شما مشتریان عزیز می باشد. همچنین کارشناسان و متخصصان ما برای طراحی و ساخت انواع قالب لاستیکی همیشه در خدمت هستند و نهایت تلاش خود را به کار می برند.

کفشک قالب تزریق به طور خلاصه

یک تعبیر ساده برای کفشک قالب تزریق را می توان به عنوان نان ساندویج شمرد که تمام اجزای آن را در دو قسمت خود نگه می دارد. این دو نیمه می توانند اجزای بلوک قالب پلاستیک را در خود جا دهند. همچنین می توانند قالب را به صفحات دستگاه تزریق پلاستیک متصل و روبند کند‌. گفتنی است که کفشک قالب یک قطعه کاملا استاندارد برای قالب سازی تزریق پلاستیک می باشد. در واقع این قطعه را می توان یکی از اساسی ترین و مهم ترین قطعات پیش ساخته دانست که در صنعت قالب سازی تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد. این دو نیمه صفحات فلزی کفشک قالب قادر است با تعدادی میل راهنما روی هم قرار بگیرد. این ساختار کلی کفشک ها می باشد. نکته مهم در مورد این ساختار، این است که هر دو صفحه کاملا بر روی هم منطبق بوده و در حالت موازی با هم قرار دارند. همچنین باید گفت که سایر اجزای قالب همانند سنبه، ماتریس و دیگر اجزا روی این صفحات قرار گرفته اند.

کفشک قالب تزریق

در مورد کاربرد کفشک قالب تزریق چه می دانید؟

قابل ذکر است که کفشک قالب تزریق پایه و بیس اصلی قالب سازی به حساب می آید. در مورد کاربرد اصلی این قطعه باید گفت که می تواند یک صفحه یکنواخت برای قرار گیری اجزای قالب را فراهم بسازد. ساختار اصلی و استاندارد کفشک قالب به همین صورت است که دو صفحه بالا و پایین دارد. اما در موارد خاصی و طبق سفارش مشتری، کفشک قالب را با سه صفحه موازی تولید می کنند. در طراحی این کفشک ها هر دو صفحه به وسیله میل های راهنما به صورت کاملا موازی بر روی هم قرار می گیرند. عملکرد این قطعه به این گونه است که صفحه پایین کاملا ثابت است و صفحه بالا تحرک دارد. در حقیقت قابل ذکر است که صفحه بالا به رام پرس یا همان فک متحرک متصل می شود. دو یا چهار میل راهنما می توانند صفحه بالا و پایین را به هم دیگر متصل سازند‌. محل نصب این میل های اتصال بر روی صفحه پایین می باشد. روی صفحه بالا بوش ها تعبیه شده اند که این بوش ها در واقع محل عبور میل های راهنما به شمار می روند.

کفشک قالب تزریق چند نوع می باشد.

از نظر جنس می توان کفشک قالب تزریق را به دو دسته کلی فولادی و چدنی تقسیم نمود. اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که تفاوت این دو گروه چیست. در قسمت بعد تفاوت ها را به طور کامل بیان خواهیم نمود.

کفشک قالب تزریق فولادی و چدنی چه تفاوت هایی با هم دارند

در مورد دو نوع کفشک قالب تزریق باید گفت که نمونه فولادی این کفشک ها بسیار مقرون به صرفه تر از نمونه چدنی می باشد. اما قالب تزریق چدنی در مقایسه با نمونه فولادی مقاومت بیشتری در برابر فشار پرس از خود نشان می دهد. نکته مهم دیگر این است که در اثر عدم توازی پرس، کفشک های فولادی به صورت دفرمه  در می آید اما نمونه کفشک چدنی در این گونه موارد می شکنند. اما در این قسمت باید یک نکته مهم را در میان بگذاریم. حالت دفرمه شدن کفشک قالب تزریق فولادی می تواند آسیب بیشتری در مقایسه با شکستگی کقشک چدنی وارد کند. مسئله مهم دیگر این است که کفشک های فولادی را برای ساخت و تولید قطعاتی با ضخامت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما برای ساخت و تولید قطعات سنگین تر از کفشک قالب تزریق چدنی استفاده می شود.

کفشک قالب تزریق از نظر سطح کار

از نظر سطح کار نیز می توان کفشک قالب تزریق را تقسیم بندی نمود. باید گفت که از لحاظ سطح کارگیر، کفشک قالب تزریق را می توان به صورت مستطیل یا گرد تولید نمود. اما این نکته را باید گفت که به دلیل موقعیت قرار گیری میل راهنما که در واقع محل نصب بوش می باشد، بخش هایی از این کفشک ها اصلا قابل استفاده نیستند. پس باید بدانید که با کاهش تعداد این میله های راهنما، می توانید فضای مفید بیشتری را در اختیار داشته باشید. یک روش دیگر برای افزایش فضای مفید در کفشک ها این است که بوش ها را خارج از چهار چوب اصلی آن کفشک ها قرار می دهند. حتی در برخی موارد برای راحتی بیشتر در گیره بندی، دو‌ سمت صفحه ثابت یا همان صفحه پایینی را پیچ ها را تعبیه می سازند‌.

در اینجا بخوانید: پل در قالب تزریق پلاستیک

کفشک قالب تزریق

صفحه های کفشک ها چقدر ضخامت دارند

گفتنی است که در کفشک قالب تزریق بر اساس هر طول و عرض، برای هر دو صفحه کفشک، یک ضخامت خاص در نظر گرفته خواهد شد. اما در مواردی که ابعاد بزرگتری وجود دارد، به ازای هر اندازه از طول و عرض، دو‌ یا چند سایز ضخامت عرضه خواهد شد. در مورد کفشک های چدنی باید گفت که ضخامت صفحه پایینی را بیشتر از صفحه بالا در نظر می گیرند. این صفحه در واقع نشیمن گاه این دستگاه می باشد. این کار مقاومت دستگاه را در مقابل ضربه پرس افزایش می دهد. اما یادآور شویم که طبق نظر مشتری می توان در ضخامت کفشک قالب تزریق تغییراتی را اعمال نمود.

استفاده از کفشک قالب تزریق استاندارد

در این قسمت از مقاله اصلی ترین کاربرد و در واقع دلیل استفاده از کفشک‌ ها را بیان خواهیم نمود. هموار بودن محل قرار گیری قطعات و موقعیت دهی صحیح بخش های متحرک و ثابت قالب نسبت به هم دیگر کاربرد اصلی آن به حساب می آید. برای این کار باید سطوح و سوراخ های میله راهنما را به طور دقیق ماشین کاری شود. قابل ذکر است که کفشک ها تحت فشارهای زیاد قرار می گیرند. پس این نکته اهمیت زیادی دارد که طراحی و ساختار کفشک‌ ها به گونه ای باشد که در شرایط بحرانی و پر فشار منطبق بر هم باشند‌. کفشک ها مبنای موقعیت دهی بسیاری از اجزای قالب تزریق می باشند. از این رو ماشین کاری های متعددی روی آن ها انجام می‌شود که این کار نیز هزینه زیادی را در پی خواهد داشت. برای تولید قطعات به صورت غیر انبوه بهتر است از کفشک های آماده استفاده نمود و این کار مقرون‌ به صرفه تر خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله از گروه تخصصی دقیق سازان پیشرو، درباره کفشک قالب تزریق نکات مهم مورد بررسی قرار گرفت. برای فروش قطعات قالب تزریق پلاستیک می توانید با کارشناسان ما مشورت نمایید. همچنین گروه مجرب ما در زمینه طراحی و ساخت انواع قالب لاستیکی فعالیت های چشمگیری دارد. مشاوره با کارشناسان ما را فراموش نکنید.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *