تولید انبوه قطعات فلزی و پلاستیکی

تولید انبوه قطعات فلزی و پلاستیکی

قطعات فلزی و پلاستیکی یکی از ضرورت های مهم در صنایع کوچک و بزرگ است. بدون وجود این قطعات، قطعا شاهد پیشرفت در صنایع نخواهیم بود و یکی از زیرمحموعه های مهم و پایه و اساس هر صنعتی را تولید انبوه قطعات فلزی و پلاستیکی تشکیل می دهد.

تولید انبوه قطعات فلزی

یکی از مهم ترین تولیدات صنعتی است که در موارد بی شمار و مختلفی کاربرد دارد. تولید انبوه قطعات فلزی نیاز به مواد اولیه ای همچون ورق خام است.

هر یکی از ورقه های فلزی بنا به نوع کاربردی که در صنایع مختلف دارند، دارای ضخامت های متفاوت می باشند.

در تولید انبوه قطعات فلزی و پلاستیکی باید دقت کرد که از ورقه های با کیفیت استفاده شود؛ زیرا کیفیت کار صنایع و ماشین آلات صنعتی ساخته شده از قطعات فلزی بسته به کیفیت ورقه های فلزی دارد که در تولید قطعات فلزی به کار برده شده است.

فرآیند تولید انبوه قطعات فلزی

تولید انبوه قطعات فلزی شامل چند مرحله و فرآیند است. این مراحل و فرآیندها عبارتند از:

برش

مرحله برش کاری به سه صورت اره کردن، اسکنه و برش کاری انجام میشود.

خم کاری

این فرآیند در دو مرحله مجزای چکش زنی و پرس انجام میشود.

سر هم کردن

این قسمت از فرآیند تولید قطعات فلزی به سه صورت جوشکاری، پیچ وو پرچ و چسب کاری انجام میشود.

ماشین کاری نیز یکی دیگر از فرآیندهای تولید انبوه قطعات فلزی است که در آن تمام مواد ناخواسته به منظور و هدف رسیدن به شکل و محصول نهایی حذف میشوند.

روش های تولید انبوه قطعات فلزی

  • تولید قطعه فلزی به روش ماشین کاری
  • تولید قطعه به روش جوشکاری
  • تولید قطعات فلزی به روش ریخته گری
  • تولید قطعه به روش مکانیکی
  • و…

فرآیند تولید انبوه قطعات پلاستیکی

تولید انبوه قطعات پلاستیکی نیازمند آشنایی دقیق با انواع مواد پلاستیکی است و این که برای تولید انبوه یک قطعه پلاستیکی به منظور ساخت یک قطعه صنعتی خاص بهتر است از چه نوع ماده پلاستیکی استفاده شود.

هر قطعه پلاستیکی به منظور کاربردها و اهداف مختلف تولید میشود و در ابتدا باید مشخص شود که یک قطعه پلاستیکی به چه منظوری ساخته و تولید میشود. به طور مثال، قطعه پلاستیکی که برای تولید بطری آب معدنی استفاده میشود با قطعه پلاستیکی که برای تولید ظرف پلاستیکی استفاده میشود، نوع مواد اولیه پلاستیکی مورد استفاده در آن متفاوت است.

داشتن اطلاعات در این مورد که چه نوع مواد اولیه ای بهتر است برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی به منظور تولید یک قطعه صنعتی خاص استفاده کرد، میتواند در افزایش کیفیت محصول نهایی و کاهش هزینه ها موثر باشد. در ادامه با بررسی تولید انبوه قطعات فلزی و پلاستیکی با ما همراه باشید

روش های تولید انبوه قطعات پلاستیکی

قالب تزریق پلاستیک

در قالب تزریق پلاستیک برای تولید انبوه قطعات، از آلومینیوم و یا فولاد استفاده میکنند. این قالب درون دستگاه قالب گیری برای تزریق و تولید انبوه قطعات پلاستیکی قرار می گیرد و با استفاده از آن، مواد مذابی که تحت فشار هستند به داخل قالب تزریق میشود.

قالب گیری تزریقی پودر

مزیت قالب گیری تزریقی با پودر این است که با استفاده از آن میتوان قطعات زیادی را به صورت انبوه و با کم ترین هزینه تولید کرد؛ مخصوصا در مورد تولید انبوه قطعاتی که ساخت قالب برای تولیدآن ها میتواند هزینه بر و پیچیده باشد.

قالب گیری چرخشی

در این روش، پودر پلاستیک به داخل قالب ریخته میشود. قالب روی حرارت اجاق قرار میگیرد و در حین آن که مواد داخل قالب در حال گرم شدن است، قالب روی دو محور چرخانده میشود.

در مرحله بعد، قالب را از روی حرارت برمیدارند تا خنک شود.

این روش قالب گیری و تولید انبوه قطعات پلاستیکی بیشتر برای تولید قطعات پلاستیکی بزرگ، مقعر و توخالی استفاده میشود.

قالب گیری فشاری

در این روش، ماده اولیه برای تولید انبوه قطعات از قبل گرم شده است. ماده اولیه گرم شده در داخل یک قالب قرار میگیرد. در این روش از شاخه و یا درپوش برای اعمال گرما و فشار همزمان برای بسته شدن قالب استفاده میکنند.

این فرآیند بیشتر برای تولید انبوه قطعات نرم و قابل انعطافی مثل واشرها، حلقه های Oو … استفاده میشود.

تولید قطعات کوچک صنعتی در تهران بیشتربخوانید

سخن آخر

در این مقاله سایت، با روش ها و مراحل تولید انبوه قطعات فلزی و پلاستیکی مختلف آشنا شدید.  برای تولید یک قطعه فلزی اعم از فلزی و یا پلاستیکی، نیاز به دانش اولیه و آشنایی با مواد اولیه برای تولید انواع قطعات صنعتی به منظور استفاده در صنایع گوناگون است.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *