طراحی ماشین آلات صنعتی

تکنولوژی های جدید در طراحی ماشین آلات صنعتی

طراحی ماشین آلات صنعتی از مهم ترین بخش در صنایع می باشد چرا که باعث می شود دستگاه های صنعتی با کیفیت عالی تولید و مورد استفاده قرار گیرد. در گروه دقیق سازان پیشرو ساخت قطعات صنعتی طبق سفارش مشتری انجام شده و گروه متخصص و کارآمد ما اولویت را بر کیفیت و دقت بنا نهاده اند‌. همچنین در صورتی که قصد دارید برای سفارش ساخت قطعات فلزی اقدام نمایید پیشنهاد می کنیم با مشاوران و کارشناسان ما مشورت نموده و تمام مراحل را طی کرده و سفارشات خود را ثبت نمایید.

برای دریافت خدمات قالب سازی تزریق پلاستیک کلیک کنید.

طراحی ماشین آلات صنعتی

اهمیت ماشین آلات صنعتی

با پیشرفت علم و صنعت باید دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی به سمتی به پیش بروند که با تکنولوژی روز دنیا همخوانی داشته باشند و کاملا بهینه سازی شده باشند. ماشین ها با استفاده از نیرو، فرایندهای خاصی را به اجرا در می آورند و صنعت را در زمینه های مختلف به پیش می برند و در واقع مجموعه ای از مکانیزم ها می باشند. در دنیای مدرن امروزی نقش ماشین آلات صنعتی را نمی توان انکار کرد و همه با توجه به حوزه کاری خود این ماشین ها را به گونه ای مورد استفاده قرار می دهند.

در زندگی عادی نیز همه این ماشین ها را به کار می برند و مطمئنا حساسیتی نیز نشان نمی دهند. به عنوان مثال انواع خودرو، موتور سیکلت، هواپیما، آسانسور، پله برقی، مترو و سایر وسایل از جمله این ماشین آلات صنعتی به شمار می روند. از این رو باید اذعان داشت که طراحی ماشین آلات صنعتی از نکات مهم در بخش صنعت و تکنولوژی محسوب می شود.

با پیشرفت تکنولوژی مطمئنا در طراحی این ماشین ها نیز از علم و دانش زیادی بهره برداری می شود. در واقع مکانیزم این وسایل یکسان نیستند و سیستم برق و الکترونیک و سایر بخش های این دستگاه ها متفاوت خواهند بود.

نقش ماشین آلات صنعتی در صنعت در عصر حاضر

در راستای اهمیت طراحی ماشین آلات صنعتی باید راجع به این مسئله صحبت کنیم که نقش این ماشین ها در صنعت چیست و چرا در عصر حاضر از این دستگاه ها زیاد استفاده می شود. در شرکت های تولیدی و خدماتی مبنا بر این است که سرعت تولید را بالا برده و هزینه را به میزان چشمگیری کاهش دهند. همچنین تعداد نیروی کار انسانی نیز کم شده و کیفیت محصولات به شدت بهتر می شود. با این اوصاف مبزان تولید و بالطبع درآمد افزایش پیدا می کند. پس با به کار گیری این ماشین آلات می توان سرمایه گذاری بسیار خوبی داشت و در دراز مدت به سود بیشتری رسید.

قالب سازی پلاستیک چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

طراحی ماشین آلات صنعتی

نوع طراحی ماشین آلات صنعتی به میزان زیادی بستگی به بزرگی صنایع دارد‌. در صنایع سبک و سنگین انواع ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حساب و با توجه به نوع ماشین ها تعداد قطعات به کار رفته متفاوت خواهد بود و به همین دلیل نوع طراحی نیز یکسان نخواهد بود.

گاهی اوقات به دلیل خراب شدن برخی از قطعه ها در این ماشین آلات صنعتی و عدم وجود آن ها در بازار امکان دارد پروژه های بزرگ از کار بیفتد. در این پروژه ها از مهندسی معکوس و طراحی استفاده می شود. برای تولید قطعات مورد استفاده روی دستگاه ها و کپی آن ها  مهندسی معکوس به کار می رود. وظیفه این کار بر دوش دستگاه های سه بعدی مثل CCM اسکن شده می باشد.

در مراحل بعد از نرم افزار های طراحی مثل CAD برای طراحی آن ها استفاده می شود. اگر ایده جدید و خاصی مورد نظر باشد و قرار باشد طراحی جدیدی صورت بگیرد باید از نرم‌افزارهای طراحی استفاده نموده و محصول مورد تظر را به شیوه ای جدید طراحی نمود.

نرم افزارهای CAD که به میزلن بیشتری در طراحی ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند می توان از نرم افزار سالیدورکس solidworks، کتیا catia و اتوکد auto CAD نام برد. در صنعت سی ان سی نیز از نرم‌افزارهای CAM استفاده می شود. این نزم افزارها شامل: مسترکم Master CAM، پاورمیل Power Mill، سیرف کم surf CAM و اج کم Edge CAM می باشند.

طراحی و ساخت انواع ماشین آلات صنعتی

قبل از طراحی ماشین آلات صنعتی و اقدام برای ساخت باید از مشتری تحقیقات لازم به عمل بیاید. باید مشخص شود که این ماشین آلات صنعتی قرار است در چه محلی شروع به کار کند‌. میزان تنش و نیروهای مکانیکی وارد بر اجزای این ماشین ها و چگونگی عملکرد و مکانیزم آن ها اهمیت زیادی دارد. فرقی ندارد و باید تمام این نکات را برای قطعات تولیدی و طراحی ماشین آلات صنعتی مورد بررسی قرار داد. بعد از این تیم طراحی کار خود را آغاز می نماید و با کمک نرم‌افزارهای طراحی و طبق استانداردهای خاص به طراحی و ساخت قطعات می پردازند‌.

بیشتر بخوانید: کاربرد قالب سازی پلاستیک در صنایع خودرو سازی و الکترونیک

طراحی ماشین آلات صنعتی

پس از طراحی و طبق نقشه های آماده شده اپراتورهای تولید دستگاه ها را برنامه نویسی می کنند و آن ها را برای تولید قطعات مورد نظر آماده می سازند. پس از این که همه قطعات ساخته شدند باید وارد مرحله مونتاژ شد و این کار نیز با سیستم های اندازه گیری دقیق  و کنترل کیفیت مناسب مونتاژ و آزمایش های لازم انجام می گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله درباره طراحی ماشین آلات صنعتی نکاتی را ارائه نمودیم. این مقاله تلاش گروه دقیق سازان پیشرو می باشد. این گروه با کادر مجرب و کارآزموده و مهندسین کاربلد و متخصص در زمینه ساخت قطعات صنعتی طبق سفارش مشتری های خود فعالیت می کنند. برای سفارش ساخت قطعات فلزی و صنعتی می توانید با کارشناسان ما مشاوره نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *