قالبسازی

قالبسازی وانواع روش های ساخت قالب

قالبسازی ریشه دیرینه در صنعت دارد انسان اولیه از بدو پیدایش بر روی زمین الگوهای مختلفی را از طبیعت پیرامون خود اخذ وسپس به ساخت نمونه اولیه وتوسعه آن می پردازد.قالب سازی یکی از دیرینه ترین صنایع جهان است که با انسان پیوستگی دائم دارد.یافته های باستان شناسی در این حوزه بی پایان بوده و می توان نمونه های متعددی از این صنعت دیرینه را در تاریخ یافت.

قالبسازی صنعتی

اولین جرقه تولید ماشین الات صنعتی در سال 1872 میلادی و همزمان با انقلاب صنعتی روی می دهد با شکل گیری صنایع مختلف در این دوره نیاز به تولید انبوه محسوس و تقاضا جای عرضه را می گیرد ،صنعتگر از شیوه سنتی عبور وبا ساخت قالب های اولیه سرعت را به خط تولید می دهد.

بعد از این دوران با شروع جنگ های جهانی که می توان پیشرفت صنعتی را مدیون آن دانست صنعت  قطعه سازی و قالبسازی رونق و دست برتر را در میان صنایع دیگر پیدا می کند.

این مقاله پیشنهاد می شود: قطعه سازی مدیون جنگ جهانی

آلمان نازی پیشرو در صنعت جنگ افزار می شود هر کدام از قطعات سلاح های مرگبار و تجهیزات جنگی مستلزم تولید به صورت انبوه می شود .وجود ماشین الات پیشرفته تراشکاری و پرسکاری آلمان را پیشتاز در این صنعت کرده ، با بسیج عمومی مردم در صنعت برگ برنده را در میدان جنگ دارد.ازسوی دیگر متفقین با همراهی ایالات متحده و شوروی که خود از پیشگامامن صنعتی در جهان محسوب می شوند پازل های این پیشرفت را گسترش می دهند .

انواع روش های قالب سازی :

• قالب ریخته گری

• قالب تزریق پلاستیک

• قالب آهنگری

• قالب پرس

 

قالب ریخته گری :

همچنان که از نام این روش می آید قالب ها برای پاشش و ریختن مواد مذاب طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد قالب ریخته گری از جمله قالب های پرکاربرد در صنعت است که خود دارای 3 روش مختلف از جمله روش دایکاست، ریژه و ماسه ای است. با توجه به نوع و جنس قطعات مورد نظر از یکی از این روش ها استفاده می شود.

قالب تزریق پلاستیک:

تزریق پلاستیک یکی از پر استفاده ترین روش های تولید قطعات محسوب می شود در این شیوه مواد پلیمری و… در دمایی مطلوب مایع و در قالب دستگاه شکل واقعی را به خود می گیرد.جنس قالب های تزریق  فلز می باشد و از دقت بالایی  در طراحی قالب و تولید آن برخوردار می باشند.

قالب آهنگری

جنس قالب های آهنگری از فولاد بود و دارای شکل پذیری بالایی می باشد این قالب ها در سه شکل قالب باز، قالب بسته و قالب آهنگری بسته تولید می شود.

قالب پرس

این نوع قالب ها در فرم دهی به محصولات دیگر استفاده می شود واصولا از پرس ها با تناژ مختلف برای اثر گذاری قالب استفاده می شود.

 

 

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *