قالب سازی چیست؟

قالب سازی چیست؟

قالب سازی چیست؟ قالب سازی اولین مرحله از تولید هر محصول به حساب می آید. امروزه این فرایند نسبت به گذشته پیشرفت های زیادی داشته است که در این مقاله از گروه دقیق سازان پیشرو مورد بررسی قرار خواهیم داد. شرکت ما در زمینه قالب سازی تزریق پلاستیک در تهران و همچنین قالب های فلزی فعالیت دارد. برای آگاهی از قیمت قالب سازی فلزی و سایر خدمات ما با کارشناسان سایت مشورت نمایید.

درباره قالب سازی چه می دانید؟

در گذشته از موادی مثل چوب و سنگ برای ساخت قالب ها استفاده می شد. اما با پیشرفت علم و صنعت، برای قالب سازی از موادی مثل فلز، پلاستیک، الاستومرها، پلیمرهای گرمانرم و گرماسخت و شیشه استفاده خواهد شد. در واقع قالب همانند الگویی برای ساخت هر محصول کاربرد دارد و می توان از این طریق محصول مورد نظر را با شکل خاص تولید نمود. در واقع برای تولید انبوه هر محصول اولین گام داشتن قالب می باشد.

درون قالب ها محفظه ای است که با استفاده از آن می توان در تعداد بالا و به صورت یکسان محصول را تولید نمود.‌ با توجه به نوع ماده اولیه برای ساخت قالب و قطعه نهایی تولید شده، نوع روش قالب سازی متفاوت خواهد بود.در ادامه با بررسی اینکه قالب سازی چیست؟ همراه شما هستیم.

قالب سازی چیست؟
قالب سازی چیست؟

انواع روش های قالب سازی چیست؟

به چهار روش می توان قالب سازی را انجام داد. این روش ها شامل ریخته گری، تزریق پلاستیک، آهنگری و پرس می باشند. در ادامه این روش ها را جداگانه توضیح خواهیم داد.

بیشتربخوانید: آشنایی با صنایع قالب سازی

قالب سازی با روش ریخته گری

این روش به این صورت انجام می شود که فلزات را ذوب کرده و مواد مذاب را درون محفظه قالب می ریزند. پس از سرد شدن و انجماد فلز در قالب، آن را بیرون می آورند. البته روش ریخته گری نیز خود به سه شکل انجام می شود. روش دایکاست، ریژه و ماسه ای سه شکل انجام ریخته گری می باشند.

قالب سازی تزریق پلاستیک

این روش قالب سازی را می توان رایج ترین روش دانست. این روش را برای ساخت قطعات ریز و درشت پلاستیکی مورد استفاده قرار می دهند. این قالب ها از جنس فولاد هستند و می توان در تعداد زیاد قطعات را تولید نمود. همچنین از قالب های بادی و سنبه ماتریس نیز استفاده خواهد شد که البته هر کدام از آن‌ ها در صنایع مختلف کاربرد دارند. در طراحی های صنعتی از این قالب ها زیاد استفاده می شود چون بسیار راحت تر از قالب های قدیمی هستند.

برای این که تولید قطعات با سرعت و دقت بالاتری انجام شوند، تمام قطعات باید یک قالب مشخص داشته باشند. امروزه در صنایع مختلف به دلیل وجود قالب های متنوع قطعات با سرعت و دقت و همچنین هزینه مناسب تری تولید می شوند. همچنین در مدت زمان کمتر می توان تعداد بیشتری از قطعات را تولید نمود.

قالب پرس

یکی از روش های قالب سازی، قالب پرس می باشد که استفاده های زیادی از آن ها می شود. جنس این قالب ها نیز از فولاد می باشد و دوام بسیار زیادی دارند. این قالب ها را می توان مدت زیادی مورد استفاده قرار داد. نکته جالب این جا است که  در این قالب ها هیچ عیب و ایرادی به وجود نمی آید و همیشه به شکل اولیه خود باقی می مانند. از ویژگی های مهم قالب پرس این است که قابلیت کشیدن قطعات را دارد.

قالب سازی چیست؟
قالب سازی چیست؟

در واقع باید گفت که این نوع قالب را می توان برای قطعاتی مورد استفاده قرار داد که در آن‌ها عملیات کشش و فرم دهی با جزییات بسیار بالا انجام می شود. این قالب ها از فولاد با خلوص بالا تولید می شوند. گفتنی است که کیفیت این قالب ها به مواد اولیه و نوع ساخت آن ها بستگی دارد. قالب سازی با مواد با کیفیت، دوام آن ها را افزایش خواهد داد.

روش طراحی قالب های صنعتی و قطعات فلزی

برای قالب سازی در ابتدا باید قالب ها را طراحی نمود. قبل از طراحی باید اطلاعات دقیق و ریزه کاری های مهم درباره  قالب را به نرم افزار طراحی وارد نمود. حتی توجه داشته باشید که باید جنس قطعه ای که قرار است در قالب تولید شود را باید مشخص کنید. این نکته اهمیت زیادی دارد و حتما باید در نرم افزار طراحی لحاظ شود. این نرم افزارهای طراحی دقت بسیار بالایی دارند.

سخن پایانی

در این وبلاگ به بررسی قالب سازی چیست؟ پرداخته ایم همچنین قالب سازی در گروه دقیق سازان پیشرو باعث می شود که قطعاتی بسیار با کیفیت و در مدت زمان کم و با دقت زیاد تولید نمایید. برای سفارش قالب سازی پلاستیک در تهران و اطلاع از قیمت قالب سازی فلزی و هر گونه سفارش دیگر باید با واحد فروش و کارشناسان ما مشورت نمایید.

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *