قطعه سازی مدیون جنگ جهانی!

قطعه سازی مدیون جنگ جهانی!
قطعه سازی همواره در همه ابعاد زندگی انسان نقش داشته از ساخت ابزارهای کاربردی تا مرگبارترین سلاح ها اما اینکه می گوییم پیشرفت قطعه سازی صنعتی مدیون جنگ جهانی دوم می باشد علت چیست؟
با شروع جنگ جهانی دوم و درگیر شدن بخش عمده ای  از جهان با این موضوع خانمان سوز آلمان به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی با تولید سلاح های مرگبار از جمله ابر تانک ها،توپ های کششی،خودروهای زرهی،هواپیماها وانواع سلاح های مخوف؛صنعت قالب سازی و قطعه سازی را به چالشی بزرگ فراخواند.

برخلاف جنگ های مشابه که بیشتر با سلاح های اولیه و نه چندان پیشرفته صورت می گرفت جنگ جهانی دوم تمامی کشورهای پیشرو در صنعت را وارد موضوعی جدید نمود.کشورهایی مانند بریتانیا،آمریکا،ژاپن،روسیه و…

تولید سلاح های مرگبار وتجهیزات نظامی !

قطعه سازی در جنگ جهانی
تانک بریتانیایی مارک V

آلمان به عنوان قلب صنعتی جهان با فراخوان عمومی هیتلر صنعتگران را به کارخانه ها و کارگاه ها فراخواند .مرد وزن در کنار هم ودوشا دوش با سربازان درمیدان جنگ شروع به تولید قطعات نظامی نمودند،قطعه سازی وقالب سازی برای نخستین باز در آلمان به صورت کاری دقیق بازنگری شد،نیازهای نظامی باعث گردید قالب سازان تصمیمات و تولیدات شگرفی را در سر بپرورانند و این آغازی بود برای تولد صنعتی قطعه سازی!

در آن سوی میدان تکنولوژی های به روز کشورهای متفقین با توجه به لزوم مبارزه با زیاده خواهی آلمان در کنار یکدیگر قرار گرفت و خود این اصل باعث انتقال تجربیات و تکنولوژی وسیعی در سطح جامعه ان زمان گردید،با ادامه جنگ به نظر می رسید کشوری غالب خواهد بود که بتواند معادلات را در میدان جنگ مشخص نماید

قالب سازی نظامی
توپ گوستاو (Gustav) بزرگترین سلاح تاریخ است که در جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها ساخته شد. هیتلر برای تسخیر فرانسه با مانع بزرگی به نام خط دفاع ماژینوی فرانسه روبرو بود که با طول ۳۲۲ کیلومتر و انواع استحکامات و تجهیزات جنگی، فرانسه را در برابر حملات آلمانی‌ها بیمه می‌کرد. نیاز هیتلر به سلاحی قدرتمند که بتواند از راه دور دیوار دفاعی فرانسه را درهم بشکند موجب شد تا بزرگترین سلاح تاریخ بشریت با نام گوستاو، در سال ۱۹۴۱ ساخته شود.

شاید این مقاله را هم بپسندید: قالب سازی یا قطعه سازی؟

آغاز پس از پایان!

با پایان جنگ جهانی به سرعت بحث بازسازی جان تازه ای گرفت ،جهانی خسته و درهم شکسته نیاز به ترمیم خود داشت،آینده ای نو برای بازماندگان از این جنگ خانمان سوز الگوی جهانی شد ، صنعتگران میدان جنگ را به میدان تولید تبدیل کردن صنایع مادر مانند قالب سازی بار دیگر می رفت نقش خود را با تفاوتی دوباره اجرا نماید.با تلاش قالب سازی ،قطعه سازی نیز  جان تازه ای گرفت و در کنار مزیت فکر پیشرفت بصورت صنعتی در آمد و ظهور کارخانجات عظیم قطعه سازی باعث تسری در این امر گردید بدیهی است جنگ جهانی با تمام ابعاد خود شروعی بود بر صنعت قطعه سازی!

نوشته: مرتضی خسروی

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *