ورق کاری چیست؟

ورق کاری چیست؟ و چه اصولی دارد؟

ورق کاری چیست؟ برش ورق فلزی یا به اصطلاح ورق کاری یکی است هنر های فرم دهی به ورق های فلزی است که با توجه به نیاز کاربران تولید می شود. در ادامه برای بررسی دقیق تر این هنر و کاربرد های آن با ما همراه باشید. در ادامه با بررسی اینکه ورق کاری چیست؟ همراه ما باشید

ورق کاری چیست؟

برشکاری مجموعه‌ ای از عملیاتی است که برای فرم دادن انواع ورق ها استفاده می شود. ورق های تولید شده فلزی عموما به شکل صفحه صاف و تخت بوده که طی فرایند ورق کاری، صفحه های نازک با توجه به شکل دلخواه مشتری انجام می شود. می توان ورق مورد نظر را به اشکال مختلفی برش داده و خمکاری نمایید. ضخامت ورق های فلزی با همدیگر متفاوت بوده و عموما در اشکال نازک ساخته می شوند. به این اشکال فویل می گویند.

برای آشنایی با طراحی و ساخت انواع قالب لاستیکی لطفا کلیک کنید

ورق های فلزی در اشکال ورق آلومینیومی، ورق گالوانیزه، انواع فویل ها و غیره با ضخامت مختلفی در بازار ساخته می شود. عملیات ساخت آن با استفاده از دستگاه های پرس و قالب های مخصوص انجام می شود. تمام عملیات برشکاری، خمکاری، پرس، کشش عمیق و فرآیند های مونتاژ و اتصال ورق ها در دستگاه قالب انجام می‌ شود. برای تمامی این فرایند ها می توانید به مجموعه دقیق سازان مراجعه نمایید. همچنین ساخت انواع قالب های ریخته گری، قالب تزریق پلاستیک و قالب پرس در مجموعه تغییر سازان انجام می شود

انواع روش های ورق کاری

انواع فلزات کاربردی در ورق کاری

ورق کاری چیست؟ برای برشکاری و ورق کاری می توانید از انواع فلزات فولادی، برنجی، مسی، تیتانیوم، آلومینیوم، قلع و غیره استفاده نمایید. تمامی این موارد قابل تبدیل به ورق نازک هستند. در نظر داشته باشید ورق های طلا، نقره و پلاتینیوم جنبه تزیینی داشته و برای ساخت اجسام مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. ورق های بسیار نازک به فویل تبدیل شده و اگر ورق تولید شده کمتر از ۶ میلی متر ضخامت داشته باشد، ورق نامیده شده و اگر کمتر از ۶ میلی متر ضخامت داشته باشد فویل می گویند.

تولید قطعات به روش تراشکاری و CNC چگونه صورت میگرد؟ بیشتربخوانید

انواع روش های ورق کاری

به صورت عمده تکنیک های ورق کاری در دو شکل سنتی و مدرن انجام می شود. در روش سنتی فلز کاری، تراشکاری، سنگ زنی و سنباده زنی انجام شده و در روش مدرن برش ورق با پلاسما، هوا گاز، لیزر، واترجت، وایرکات و غیره انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد روش های تولید انواع تجهیزات فلزی و قالب های ریخته گری، قالب های تزریق پلاستیک و غیره به سایت دقیق سازان مراجعه نمایید. همچنین برای اطلاع از قیمت انواع قالب های مورد نیاز خود را می توانید از کارشناسان سایت سازان استعلام نمایید.

خم کاری

خمکاری یکی از فرایند های مورد استفاده در ورق کاری بوده که به فرایند تغییر شکل انواع فلزات و پلاستیک که بدون تغییر مساحت شکل انجام می شود. در نظر داشته باشید فرایند خمکاری در اشکال مختلفی انجام می شود که باید تحت کشش و فشار استانداردی انجام شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد خم کاری فلزات با سایت دقیق سازان در ارتباط باشید.

فرایند کشش عمیق از جمله روش های ورق کاری بوده که میله از درون یک قالب برای کاهش قطر متریال عبور می کند. اگر ماده اولیه به شکل ورق باشد، باید با استفاده از تجهیزات اختصاصی انجام شود تا به کشش مورد نیاز با توجه به ضخامت ارائه شده توسط مشتری برسد.

برای تولید محصولات مختلف از جمله ظروف آشپزخانه، سینک های ظرفشویی و قطعات بدنه خودرو از فرآیند کشش عمیق استفاده می شود. در نظر داشته باشید فرایند های فر کردن لبه، تابگیری ورق، هیدرو فرمینگ و شکل دهی تدریجی ازجمله فرایند های مورد استفاده در ورق کاری است.

نورد کاری

نورد کاری

یکی دیگر از فرآیند های تولیدی ورق کاری، نورد کاری فلز بوده و بیشتر تجهیزات فلزی در مرحله تولید نورد می شود. نورد به عنوان قدم اولیه در ساخت اشکال فلزی محسوب می شود. در فرایند نورد کاری مواد مورد استفاده بین دو غلطک به صورت مداوم در حال چرخش بوده که نیروهای فشاری دچار تغییر شکل متریال مورد نظر می شود. نیروی ایجاد شده جهت کاهش ضخامت فلز مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش ضخامت فلز با اختلاف ضخامت قبل و بعد سنجیده می شود. در کنار مزایای فرایند نورد کاری می‌توانیم به معایب آن نیز اشاره نماییم. ترک خوردگی لبه، چین افتادگی، پوست سر سوسماری شدن و شکل گیری پوست جزء عیوب محصولات نورد محسوب می‌ شود. جهت سفارش ورق کاری، انواع قالب ریخته گری، قالب پرسی، قالب تزریق پلاستیک و سایر موارد مورد نظر به سایت دقیق سازان مراجعه نمایید.

در اینجابخوانید: انواع قالب های سنبه ماتریس

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *