قالب سازی صنعتی

قالب سازی صنعتی چگونه است؟

از مشاغل بسیار مهم و پرکاربرد در صنعت، صنعت قالب سازی صنعتی می باشد که مدل های مختلف قالب فلزی و پلاستیکی را به منظور ساخت قطعات مختلف به تعداد انبوه در صنعت را، تولید می کند.قطعات پیچیده صنعتی نیازمند قالب های بسیار ظریف و دقیقی می باشند به همین دلیل مشاغل مربوط به قالب سازی صنعتی جز تخصصی ترین مشاغل می باشد که به دقت و توجه بسیار زیادی نیازمند می باشد.

طراحی قالب سازی صنعتی چگونه است؟

اولین مرحله برای ساخت قالب طراحی آن می باشد که اندازه این طراحی باید متناسب با اندازه قطعه مورد نظر باشد و در طراحی این قالب تمام جزئیات و ریزه کاری ها باید به طور دقیق رعایت شود. در حقیقت قالبی که ما طراحی می کنیم باید مکمل قطعه ی موردنظر باشد.

طراحی قالب ها بیشتر از طریق نرم افزارهای بسیار مطرح و معروف CATIAو IMOLD انجام می گیرد. برای طراحی حرفه ای قالب، باید همه ی مشخصات قطعه از قبیل ابعاد، جنس و ظرافت قطعه را به طور دقیق وارد نرم افزار کنیم.

انواع قالب سازی صنعتی

برای تولید قالب باجنس های مختلف از روش گوناگونی استفاده می شود.طراحی قالب ها به صورت اختصاصی هم انجام‌ می شود یعنی این که با توجه به جنس قطعه موردنظرومقدار پیچیدگی آن، قالب مورد نظر طراحی و ساخته می شود.به طور کلی قالب ها را از لحاظ مواد محصول درشش گروه جای می دهند که عبارتند از: قالب پلاستیک، قالب سیمانی، قالب گچی، قالب گلی، قالی آزبست و قالب شیشه ای.

قالب ها بسته به کاربردشان به پنج گروه پرسی، تزریقی، برشی،فشاری، درون گرمایی درون سرمایی تقسیم می شوند.

به طور کلی قالب های صنعتی به چهار دسته  تقسیم می شوند که شامل گزینه های زیر می باشد:

۱_قالب ریخته گری
۲_ قالب تزریق پلاستیک
۳_ قالب آهنگری
۴_قالب پرسی
قالب های ریخته گری

از قالب های صنعتی پر کاربرد، قالب ریخته گری می باشد که دارای سه روش مختلف می باشد که عبارتند از: روش دایکاست، روش ریژه و روش ماسه ای.

استفاده ازاین سه روش با توجه به نوع و جنس قطعه ی مورد نظر می باشد به عنوان مثال برای تولید قطعات آلومینیومی با ضخامت یک ونیم تا پانزده میلی متر از روش دایکاست استفاده می شود.برای تولید قطعات آلومینیومی با ضخامت های متفاوت از روش ریژه استفاده می شود.

و اما مرسوم‌ ترین‌ روش ساخت قطعات فلزی روش ماسه ای می باشد.

قالب آهنگری

یکی‌ دیگراز قالب های صنعتی، قالب های آهنگری می باشند که از فولاد تولید می شوند و فرم دهی آن ها نیز به وسیله ی قالب های فولادی بسیار محکم و چقرمگی می باشد.

در علم مواد و متالوژی چقمرگی به توانایی یک ماده در جذب کردن انرژی وتغییر شکل خمیری  قبل از وقوع شکست می گویند.

قالب های آهنگری دارای سه نوع مختلف می باشد

این سه نوع  قالب به شرح ذیل می باشد:

۱_قالب بسته آهنگری
۲_قالب آهنگری قالب بسته
۳_قالب باز آهنگری
قالب های پرس

قالب های پرسی آخرین نوع قالب های صنعتی می باشد. این قالب ها درفرم دادن، پرس کردن، خم کردن وکشش قطعات کاربرد دارند جنس این قالب ها از فولاد می باشد و دارای قسمت های متعددی می باشد.

نقش جنس قالب در طراحی قالب های صنعتی

جنس اغلب قالب های صنعتی تولیدی از جنس فولادآبدیده می باشد‌ زیرا فولاد از مقاومت بسیار  فوق العاده ای برخوردار می باشد و در مقابل عوامل مختلف از جمله  فرسودگی دوام بسیار بالایی دارد. گاهی نیز از فولاد برای ساختن قالب های صنعتی بهره می گیرند.

نقش دریچه در طراحی قالب های صنعتی

قسمت هایی که هدایت کننده جریان مواد مذاب به درون حفره قالب می باشند را دریچه می گویند.

نوع طراحی قطعه، اندازه و شکل دریچه را تعیین می کند. طراحان قالب های صنعتی پارامترهای متعددی برای مشخص کردن نوع دریچه و محل قرار گیری در نظر می گیرند .

نقش زاویه خروج در طراحی قالب های صنعتی

نکته ای که باید در هنگام طراحی قالب های صنعتی مد نظر داشته باشید این است که قطعه نهایی پس از قالب گیری باید بدون کوچکترین آسیبی و به راحتی خارج گردد. برای این کار یک زاویه خروج مناسب در دیواره قالب ایجاد می شود و مقدار این زاویه به عواملی همچون نوع طراحی قطعه، جنس مواد، بافت سطح، پرداخت سطح،عمق قالب و… بستگی دارد.

ساخت قطعات صنعتی طبق سفارش بیشتربخوانید

Rate this post

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *