طراحی مکانیزم وماشین آلات

طراحی دستگاه صنعتی / طراحی ماشین آلات صنعتی

طراحی ماشین آلات صنعتی

این روزها یکی از مهم ترین و جالب ترین دستاورد های شرکت های مربوط به ساخت دستگاه و ماشین آلات صنعتی انجام بهترین طراحی ساخت دستگاه و ماشین آلات پرس صنعتی می باشد. که ما در این مقاله به صورت کلی در مورد این موضوع صحبت کرده ایم پس اگر شما هم مایل به کسب اطلاعاتی در مورد طراحی ماشین آلات صنعتی هستید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

ماشین آلات صنعتی

در تعریف ماشین آلات صنعتی می توانیم بگوییم که ماشین وسیله ای است که با استفاده از نیرو موجب ایجاد حرکت خاصی می شود. باتوجه به این تعریف می توانیم بگوییم که حتی یک آچار هم جزو ماشین آلات محسوب می شود چرا که نیروی دست را به صورت گشتاور به پیچ وارد می‌کند و موجب چرخش و باز یا بسته شدن  پیچ می شود. در ادامه بیشتر با طراحی مکانیزم وماشین آلات آشنا خواهیم شد

ساخت و طراحی قطعات فلزی چگونه است؟ بیشتربخوانید

بعد از تعریف کلی که از ماشین ارائه دادیم باید بگوییم که به مجموعه قطعه های متحرک و ثابت در کنار یکدیگر ماشین آلات صنعتی گفته می شود این قطعات به منظور ساخت و ایجاد چیزی در یک راستا عمل می کنند.

طراحی ماشین آلات صنعتیطراحی ماشین آلات صنعتی / طراحی مکانیزم وماشین آلات

باید بگویم که طراحی محصولات صنعتی از زیر مجموعه های علم طراحی مهندسی ماشین آلات به حساب می آید؛ با به کارگیری این دانش شما می‌توانید یک دستگاه صنعتی کاملاً جدید را به مرحله ساخت و تولید انبوه برسانید.

موتور سیکلت، هواپیما، خودرو، آسانسور چاپگر و پله برقی همگی نمونه های از ماشین آلات هستند که ما در طول روز با آنها برخورد داریم، قطعاً هر روز با پیشرفت تکنولوژی از علوم بیشتری در طراحی ماشین ها و دستگاه های ذکر شده استفاده می شود.

امروز تقریباً تمام ماشین آلات صنعتی تنها شامل یک مکانیزم مکانیکی ساده نمی شوند، بلکه ماشین آلات امروزی تخصص های مختلفی مانند سیستم برق و الکترونیک، مخابرات و مانیتورینگ را نیز دارند، این دستگاه ها در اختیار سایر صنایع و متقاضیان قرار می گیرند.

مراحل طراحی و ساخت ماشین آلات مخصوص

با توجه به آمیخته بودن علوم مهندسی مختلف در طراحی دستگاه ها یا ماشین آلات صنعتی، شما برای ساخت نیاز به تخصص مناسب ،اطلاعات کافی از هدف ساخت و یا طراحی دستگاه ، نیاز ها و محدودیت ها دستگاه یا ماشین آلات صنعتی دارید، مراحل صحیح و اصولی طراحی یک دستگاه یا به طور کلی پروژه های دستگاه های صنعتی باید به این صورت انجام شود.

مرحله اول تعیین نیاز و یا هدف از طراحی ماشین آلات صنعتی:

در این مرحله شما باید نیازهای که دستگاه برای آن ساخته می شود، شرایط کاری دستگاه و بررسی محدودیت های که دستگاه دارد را در نظر بگیرید.

مرحله دوم طراحی دقیق ماشین آلات صنعتی:

طراحی مکانیزم وماشین آلات :در قسمت طراحی شما باید طبق نیاز هایی که در مرحله قبل برآورد کردید طراحی های دقیقی انجام دهید، این طراحی ها شامل طراحی اولیه سیستم برق، طراحی مکانیزم، طراحی اولیه سیستم و کنترل می شوند. که برای اجرایی کردن این طرح ها بهتر است که از مواد و قطعات استاندارد استفاده کنید.

مرحله سوم تحلیل پروسه ساخت ماشین آلات مورد نظر:

در مرحله سوم از طراحی ماشین آلات صنعتی به تحلیل پروسه می پردازیم، در تحلیل پروسه بهتر است که این موارد را که شامل تنش و خستگی و سایر شرایط سیستم کنترل و مانیتورینگ می شود را مورد تحلیل  و بررسی قرار دهید.

اگر همه این مراحل را با دقت و ظرافت انجام دهید مطمئناً می توانید در طراحی ماشین آلات صنعتی موفق عمل کنید.

مهندسی و طراحی ماشین آلات صنعتی و مدل سازی سه بعدی ماشین آلات

با توجه به اینکه امروز در فصل تکنولوژی هستیم می توانیم این ادعا را داشته باشیم که نرم افزار سالیدورکس با توجه به ویژگی های منحصر به فرد، رابطه کاربردی و قیمت مناسب پرفروش ترین نرم افزار مهندسی مکانیک نه تنها در ایران بلکه در جهان می باشد؛ به این نکته توجه داشته باشید که این نرم‌افزار در بازار ایران نیز بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

از مهمترین قابلیت های این نرم افزار می توانیم به طراحی قطعه ورق کاری یا شیت متال، طراحی و مدل سازی استراکچر و شاسی، جوش و طراحی سطح و ابزار کار با ابر اشاره کنیم.

قطعات پلاستیکی چگونه ساخته می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

شما با استفاده از این نرم افزار امکان فراهم کردن رندر را دارید؛ رندر می تواند تصویر دقیقی از محصول طراحی شده را به شما ارائه دهد و قطعاً این تصویر در صورت رعایت همه نکات ساخت بسیار شبیه به مدل واقعی خواهد بود.

طراحی دستگاه یا طراحی ماشین آلات صنعتی (Machine Design) در واقع از زیرمجموعه های علم طراحی مهندسی (Engineering Design) است که منجر به ایجاد یک دستگاه صنعتی کاملا جدید و یا بهینه سازی دستگاه می گردد.

همانگونه که میدانید یک ماشین وسیله ای است که با استفاده از نیرو، حرکت مورد نظری را ایجاد می کند. با این تعریف حتی یک آچار نیز جزء دسته ماشین ها قرار می گیرد چرا که نیروی دست را بصورت گشتاور به پیچ وارد می کند و موجب چرخش آن می گردد.

اما معمولا ماشین ها بیش از یک قطعه دارند و از مجموعه ای از مکانیزم ها تشکیل شده اند. امروزه نقش انواع ماشین ها و دستگاه ها در تمام امور روزمره، چه شهری و چه روستایی غیر قابل انکار است و هر یک از ما با آنها در زندگی خود سر و کار داریم. خودروها و موتور سیکلت ها، هواپیما ها، چاپگرها، آسانسور و پله برقی، مترو و … تنها نمونه هایی از ماشین هایی هستند که ما در زندگی روزمره با آن برخورد داریم.

هرچه تکنولوژی بیشتر رو به جلو حرکت می کند، علوم بیشتری در طراحی دستگاه دخیل می شوند. امروزه اکثر ماشین آلات صنعتی تنها شامل یک مکانیزم مکانیکی ساده نیستند. بلکه سیستم برق و الکترونیک، کنترل و مانیتورینگ، شبکه و مخابرات و بسیاری از تخصص های مختلف باید گرد هم آیند تا ماشین آلات پیچیده امروزی تولید و در اختیار سایر صنایع و مشتریان قرار گیرند.

5/5 - (5 امتیاز)